Nederland

Volledig opgeladen

De batterij van de toekomst

Batterij-expert Thorsten Ochs werkt aan de grote doorbraak in de elektromobiliteit. In Renningen onderzoekt hij lithium-ionbatterijen waarmee langere afstanden kunnen worden gereden zonder te herladen, en die ook goedkoper zijn.

Over tien jaar zal ca. 15 procent van alle nieuwe auto's ter wereld elektrisch zijn aangedreven. Er is wel nog een kink in de kabel: de batterij van een hedendaagse elektrische auto weegt 230 kilogram en levert slechts 18 tot 30 kilowattuur. "Om elektromobiliteit algemeen aanvaard te maken, moeten middelgrote auto's 50 kilowattuur aan bruikbare energie bezitten," zegt Ochs.
Samen met een internationaal team werkt Ochs aan nog krachtigere energieopslagmedia. Hun doel: 50 kilowattuur verpakken in 190 kilogram. Onderzoekers bekijken ook hoe ze de oplaadtijd van een auto aanzienlijk kunnen verkorten. "Onze nieuwe batterijen moeten in minder dan 15 minuten kunnen opladen tot 75 procent," zegt Ochs.
De cruciale kennis op het gebied van innovatieve vaste-toestandcellen voor lithiumbatterijen en exclusieve patenten zullen een belangrijke rol spelen bij het bereiken van deze doelen. "De technologie van vaste-toestandcellen kan baanbrekend zijn," zegt Ochs. Een elektrische auto die vandaag 150 kilometer kan rijden, zou meer dan 300 kilometer kunnen afleggen zonder te herladen, en aan een lagere prijs.
Dankzij de aankoop van Seeo Inc., een start-up in Silicon Valley, beschikt Bosch nu over cruciale expertise op het gebied van innovatieve vast-toestandbatterijen. Dergelijke batterijen hebben nog een ander bepalend voordeel: ze worden volledig geproduceerd zonder vloeibare elektrolyten, die wel te vinden zijn in lithium-ionbatterijen en die, in bepaalde omstandigheden, een veiligheidsrisico kunnen vormen.

"Wij spelen een belangrijke rol in de doorbraak van elektromobiliteit"

 

- Thorsten Ochs