Boekjaar 2016: connectiviteit houdt Bosch op groeikoers

• Mobility Solutions groeit sneller dan globale autoproductie
  • Uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling stijgen tot 6,6 miljard euro
  • Investering van 300 miljoen euro in centrum voor artificiële intelligentie
  • Markt voor slimme assistenten en gepersonaliseerde diensten is miljarden waard
  • Bosch CEO Denner: "Bosch in meest ingrijpende transformatieproces ooit."

27.01.2017 | België | Corporate nieuws

Stuttgart, Duitsland – Volgens voorlopige cijfers steeg de omzet van de Bosch Groep vorig jaar met een nominale 3,5 procent tot bijna 73,1 miljard euro. Na aanpassing voor wisselkoerseffecten bedroeg de omzetgroei 5,4 procent. De resultaten werden negatief beïnvloed door wisselkoerseffecten van om en bij de 1,3 miljard euro. "Ondanks de ongunstige omstandigheden hebben we in 2016 onze groeiraming waargemaakt", zegt Volkmar Denner, voorzitter van de raad van bestuur van Robert Bosch GmbH. "Bosch zit volop in zijn meest ingrijpende transformatieproces ooit. Industrieën, markten, technologieën – Bosch geeft die verandering actief vorm." Vooral op het vlak van connectiviteit via het Internet of Things (IoT) en de overschakeling naar elektromobiliteit doet Bosch belangrijke investeringen die tot in de miljarden euro oplopen. In 2016 verhoogde de onderneming haar onderzoeks- en ontwikkelingsuitgaven tot ongeveer 6,6 miljard euro. Of zoals Stefan Asenkerschbaumer, CFO en ondervoorzitter van de raad van bestuur, het verwoordt: "De resultaten die we vandaag behalen, zullen het succes van morgen financieren." De leverancier van technologie en aanverwante diensten noteerde in 2016 een bedrijfsresultaat voor interesten en belastingen (EBIT) van om en bij de 4,3 miljard euro. Bosch wil een toonaangevende IoT-leverancier zijn. Het bedrijf ziet een enorm groeipotentieel in de sector dankzij slimme digitale assistenten. "Het IoT wordt alsmaar persoonlijker. Met de hulp van artificiële intelligentie kunnen we die connectiviteit personaliseren", aldus de CEO van Bosch. Om die reden investeert Bosch bijna 300 miljoen euro in een nieuw centrum voor artificiële intelligentie, dat zijn knowhow op het vlak van IoT moet vervolledigen.

Artificiële intelligentie: 300 miljoen euro voor nieuw centrum

Bij de start van het nieuwe jaar werd de eerste steen gelegd voor het nieuwe Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI). Doelstelling van het centrum is de knowhow op het vlak van artificiële intelligentie te verbeteren. "Met zijn sensoren is Bosch erin geslaagd om dingen gevoel te geven. Nu willen we die sensoren in staat stellen om te leren en slim te handelen", legt Denner uit, die binnen de raad van bestuur van Bosch ook verantwoordelijk is voor onderzoek en advance engineering. "Binnen dit en tien jaar zal een product van Bosch dat niet uitgerust is met artificiële intelligentie, nagenoeg ondenkbaar zijn. Ofwel zal het die intelligentie zelf hebben, ofwel zal AI een belangrijke rol gespeeld hebben in de ontwikkeling of de vervaardiging van dat product", aldus Denner. Verwacht wordt dan ook dat producten met artificiële intelligentie over slechts vijf jaar tijd goed zullen zijn voor tien procent van de omzet van Bosch. Het BCAI zal aanvankelijk een honderdtal experten tewerkstellen in India (Bangalore), de VS (Palo Alto) en Duitsland (Renningen). Tegen 2021 zal Bosch 300 miljoen euro hebben geïnvesteerd in het uitbreiden van het centrum. In diezelfde periode zal het personeelsbestand vele malen zijn toegenomen. Een studie van Ernst & Young raamt dat de markt voor AI-oplossingen tegen 2020 een waarde zal hebben van 200 miljard dollar.

Slimme digitale assistenten: een miljardenmarkt

Voor Bosch vormt het personaliseren van het Internet of Things de volgende stap in die connectiviteit. "Bosch zal artificiële intelligentie gebruiken om dingen te veranderen in slimme assistenten. Producten zullen partners, metgezellen, persoonlijke assistenten worden", legt de CEO van Bosch uit. Volgens marktonderzoeksbureau Tractica zal het aantal mensen dat digitale assistenten gebruikt, tegen 2021 met ruim 350 procent toenemen. "Digitale assistenten vormen de interface naar onze klanten. Aan de hand van geconnecteerde producten kan Bosch een directe relatie onderhouden met zijn klanten. Hoe beter we de individuele gebruiker kennen, hoe persoonlijker de dienst zal zijn die we kunnen aanbieden", gaat Denner verder. Een van de producten die Bosch voorstelde tijdens CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas, was huisrobot Kuri. Bij het ontwikkelen van de robot ging de aandacht van Bosch voornamelijk naar personalisering, of anders gezegd het vermogen om te interageren met mensen. Daarnaast stelde het bedrijf er ook Mykie voor, een assistent die aangepast is aan de behoeften van slimme keukens. Zo weet Mykie bijvoorbeeld wat er nog in de koelkast ligt, maakt hij automatisch boodschappenlijstjes en helpt hij bij het koken. Nog tijdens CES gaf een conceptauto al een idee van hoe de persoonlijke assistent in de auto er zal uitzien. Volgens een nieuwe studie door Bosch en Prognos zullen mensen dankzij geconnecteerde voertuigen elk jaar zowat honderd uur op een veel efficiëntere en relaxtere manier kunnen besteden.

De toekomst van mobiliteit: 'Vision Zero'

Stressvrij, ongevalvrij en uitstootvrij: dat is de visie van Bosch voor het verkeer van de toekomst. "Nul ongevallen, nul uitstoot en nul stress – dat zijn onze doelstellingen voor de mobiliteit van de toekomst", licht Bosch CEO Denner toe. Technologisch gezien betekent dat automatisering, elektrificatie en connectiviteit. Denner gaat verder: "We zullen die verandering in mobiliteit actief vormgeven. Bosch zal een toonaangevende leverancier zijn van mobiliteitsoplossingen en ook de toon zetten op het vlak van elektromobiliteit." Bosch doet op dit moment grondig onderzoek om tot een doorbraak in accutechnologie te komen, waardoor elektrisch rijden voor de massa betaalbaar zal worden. In de Feuerbach-vestiging in Stuttgart heeft het bedrijf een batterijcampus opgericht waar alle ontwikkelingsactiviteiten voor batterijcellen en accu's worden samengebracht. Samen met batterijonderzoekers werken 300 werknemers er samen om de toekomstige celtechnologieën klaar te maken voor industriële productie. Elk jaar investeert Bosch ongeveer 400 miljoen euro in elektromobiliteit. Dankzij zijn uitgebreide portefeuille van voor productie geteste componenten, zoals elektrische motoren, vermogenselektronica en batterijen, kon Bosch 30 contracten binnenhalen. "Bosch beschikt over alle belangrijke componenten voor elektrisch rijden. We zijn actief op elke markt. Onze klanten zijn de klassieke autobouwers en nieuwe marktspelers. Bosch zorgt hoe dan ook voor vooruitgang in elektromobiliteit", zegt Denner.

Daarnaast blijft Bosch ook investeren in de verdere verbetering van de klassieke verbrandingsmotor. Met synthetische brandstoffen of ‘synfuels’ kunnen verbrandingsmotoren zuinig en CO2-neutraal zijn. "Vermoedelijk zal in 2025 ruim 80 procent van de nieuwe voertuigen nog altijd gebruikmaken van een verbrandingsmotor. Ook die motoren kunnen een grote rol spelen in het beperken van de opwarming van de aarde", licht de CEO van Bosch toe.

Resultaten in 2016 volgens bedrijfssector

De negatieve wisselkoerseffecten lieten zich voelen in de manier waarop de omzet van de bedrijfstakken evolueerde. "Na aanpassing voor die wisselkoerseffecten zagen alle bedrijfstakken behalve Industrial Technology hun omzet toenemen, en in sommige gevallen zelfs aanzienlijk toenemen," verklaart Stefan Asenkerschbaumer. Mobility Solutions groeide in 2016 met een nominale 5,5 procent, dus sterker dan de wereldwijde autoproductie. Na aanpassing voor wisselkoerseffecten bedroeg de omzetgroei 7,0 procent. Volgens voorlopige cijfers kwam de omzet in 2016 uit op 44,0 miljard euro. Bosch boekte op het vlak van dieselinjectiesystemen een nieuw record en verkocht 250 miljoen hogedrukinjectoren. Het bedrijf oogstte vooral succes met zijn rijhulp- en infotainmentsystemen. In 2016 stegen de verkoopcijfers van de businesssector Consumer Goods met 2,8 procent tot 17,7 miljard euro. De groei na aanpassing voor wisselkoerseffecten bedroeg 6,2 procent. Zowel Power Tools als BSH Hausgeräte GmbH stelden in 2016 opnieuw tal van geconnecteerde producten voor. De verkoopcijfers van de bedrijfssector Energy and Building Technology klommen in 2016 met 0,8 procent (3,2 procent na aanpassing wegens wisselkoerseffecten) tot 5,2 miljard euro. De divisies Thermotechnology, Security Systems en Service Solutions boeken steeds grotere omzetcijfers met geconnecteerde oplossingen zoals slimme verwarmingssystemen, videotechnologie en diensten zoals de eCall-hulpdienst en de conciërgedienst. Volgens voorlopige cijfers zag de bedrijfssector Industrial Technology de omzet op jaarbasis met 5,1 procent dalen tot 6,3 miljard euro. Na aanpassing voor wisselkoerseffecten komt die daling uit op 4,5 procent. De gebeurtenissen op markten zoals China, Rusland en Brazilië blijven immers voor moeilijkheden zorgen voor de divisie Drive and Control Technology. In 2016 bleven de activiteiten binnen de divisie Packaging Technology nagenoeg stabiel in vergelijking met het jaar voordien.

Resultaten in 2016 volgens regio

De voorlopige cijfers voor Europa wijzen op bijzonder positieve ontwikkelingen voor de Bosch Groep in 2016. In die regio wist het technologie- en dienstverlenende bedrijf zijn omzet met 3,4 procent (4,8 procent na aanpassing wegens wisselkoerseffecten) te verhogen tot 38,6 miljard euro. In Noord-Amerika bleef de omzet, die uitkwam op 12,4 miljard euro, zo goed als op hetzelfde niveau als in het voorgaande jaar. De omzet daalde er met 2,0 procent, of 1,8 procent na aanpassing wegens wisselkoerseffecten. In Zuid-Amerika klom de omzet van de Bosch Groep met 2,1 procent na aanpassing wegens wisselkoerseffecten. In nominale termen daalde de omzet er met 5,7 procent tot 1,3 miljard euro. In Azië- Pacific inclusief Afrika verwezenlijkte Bosch een omzetgroei van 12 procent na aanpassing wegens wisselkoerseffecten. In nominale termen steeg de omzet er met 8,1 procent tot 20,8 miljard euro.

Aanwervingen in Azië-Pacific, Centraal- en Oost-Europa en Duitsland

Wereldwijd telde de Bosch Groep op 31 december 2016 ongeveer 390.000 medewerkers. In 2016 kwamen er ongeveer 15.000 medewerkers bij. Er waren vooral aanwervingen in Azië-Pacific en Centraal- en Oost-Europa. In Duitsland groeide het personeelsbestand met 2100 werknemers.

Raming voor 2017 – gematigde groei met grotere schommelingen

Voor 2017 gaat Bosch uit van een bescheiden groei van 2,3 procent voor de wereldeconomie. De leverancier van technologie en aanverwante diensten ziet vooral in de politieke ontwikkelingen in de VS en Europa risico's voor de economie. Bosch wil ook in 2017 op groeikoers blijven en wil nog sneller groeien op zijn respectieve markten. Daarnaast wil het de concurrentiepositie en de winstsituatie van al zijn divisies verder verbeteren.

Een overzicht van de belangrijkste cijfers is hier te vinden.

Bosch is al sinds 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep heeft in Nederland 19 vestigingen met meer dan 4.000 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel, Deventer, Weert en Schiedam.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Volgens voorlopige cijfers realiseerde het bedrijf in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven".

De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 450 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling. De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.