Om alle functies van deze website te kunnen gebruiken, hebt u cookies nodig. Gelieve cookies te activeren en uw browser te vernieuwen. Vervolgens verschijnt een dialoogvenster om cookies te beheren.

Deze website gebruikt cookies voor de functionaliteit, het comfort en de statistieken. U kunt deze instelling op elk ogenblik wijzigen door op “Instellingen wijzigen” te klikken. Indien u instemt met dit gebruik van cookies, klik dan op “Ik ga akkoord”. Onze privacypolicy

Bosch geeft vorm aan de transformatie van powertrain

Nieuwe divisie Powertrain Solutions bundelt expertise

  • Elektromobiliteit is een domein van belang voor de toekomst
  • Verbrandingsmotoren blijven belangrijk in de mix van de verschillende aandrijfsystemen
  • Nieuwe divisie Powertrain Solutions telt 88 000 medewerkers
  • Bosch geeft actief vorm aan de verandering in mobiliteit en benut alle kansen
 
 

Deel deze informatie!

 

Contacten


Peter De Troch
Director Corporate Communications and Business Development
Bosch Benelux
H. Genessestraat 1
1070 Brussel
België

 

08.02.2017 | Nederland | Corporate nieuws

Stuttgart, Duitsland – Bosch schat dat er tegen 2025 bijna 20 miljoen hybride en elektrische voertuigen worden geproduceerd. Bosch ziet elektromobiliteit als een domein van belang voor de toekomst en daarom richt het technologiebedrijf en dienstverlener een nieuwe operationele eenheid voor elektromobiliteit op. Deze eenheid zal deel uitmaken van de nieuwe divisie Powertrain Solutions. Vanaf 2018 zal deze divisie zowel de activiteiten rond elektromobiliteit als de divisies Gasoline Systems en Diesel Systems omvatten. Op die manier zal Bosch in de toekomst aan bestaande en nieuwe klanten alle aandrijftechnologieën uit één bron leveren. Bosch breidt niet enkel in elektromobiliteit uit, maar werkt ook intensief verder aan de verbetering van de verbrandingsmotortechnologie. In 2025 zullen er wereldwijd naast 20 miljoen nieuwe hybride en elektrische voertuigen ook ongeveer 85 miljoen nieuwe benzine –en dieselvoertuigen op de wegen rijden.

“Bosch is zowel voor diesel, benzine en elektromobiliteit de nummer één ontwikkelings -en technologiepartner voor de automobielsector. We zijn strategisch goed voorbereid voor de overgang naar elektrisch rijden,” zegt Dr. Rolf Bulander, voorzitter van de bedrijfssector Bosch Mobility Solutions en lid van de Raad van Bestuur van Robert Bosch GmbH. “Bosch zal in de toekomst zowel met brandstoffen als met elektriciteit een voertuig aandrijven. Op dit ogenblik is het nog onduidelijk welke aandrijving of welke combinatie van verschillende types aandrijving zal domineren. Daarom volgen we een tweesporige benadering en blijven we onze expertise in zowel elektromobiliteit als verbrandingsmotoren uitbreiden,” zegt Bulander. Als technologie –en marktleider in aandrijfsystemen speelt Bosch een actieve rol in de transformatie van mobiliteitsconcepten. In de toekomst zal de nieuwe divisie Powertrain Solutions een breed portfolio aan aandrijftechnologieën aanbieden, die mensen wereldwijd toelaten zich efficiënt, economisch en milieuvriendelijk te verplaatsen.

Stevige investeringen in innovatieve aandrijfoplossingen

Bosch investeert jaarlijks vele miljarden euro in de ontwikkeling van aandrijfoplossingen. Alleen al in de zoektocht naar een doorbraak in elektromobiliteit investeert Bosch jaarlijks 400 miljoen euro. Het grootste deel gaat naar onderzoek en ontwikkeling van batterijen. Bosch is wereldwijd de enige traditionele automobielleverancier die onderzoek verricht naar zowel de huidige als de toekomstige celtechnologieën. Het bedrijf heeft al meer dan 30 elektromobiliteit-gerelateerde orders van internationale automobielconstructeurs gewonnen. Ongeveer 1.800 Bosch-experten werken aan de elektromobiliteit van de toekomst.

Klant– en marktgericht

Bosch wil met de nieuwe divisie Powertrain Solutions zijn klanten aandrijfgerelateerde service vanuit één bron aanbieden, en naast individuele componenten ook steeds meer complete systeemoplossingen te bieden. “De klanteneisen gaan in toenemende mate verder dan enkel de verbrandingsmotor. Deze dynamische overgang naar elektrificatie zal een belangrijke rol spelen bij de vormgeving van de nieuwe divisie. In dit transformatieprocies staan we klaar om onze klanten met kennis en technologie te ondersteunen.” zegt Bulander.

Vanuit strategisch perspectief zal Powertrain Solutions zich richten op drie kernsegmenten: personenauto’s -en vrachtwagens met verbrandingsmotoren, hybride aandrijvingen en elektrische voertuigen. De uitdagingen zijn veelzijdig. “We zien een enorm groeipotentieel in elektromobiliteit en commerciële voertuigen. Bij personenauto’s met een verbrandingsmotor ligt de focus een verbetering van de efficiëntie,” zegt Bulander. Technische innovaties zijn nodig voor alle aandrijfoplossingen. Op lange termijn zullen enkel bedrijven die producten op de markt brengen die het brandstofverbruik en de uitstoot verder verminderen competitief blijven.

Marktveranderingen

Bosch zal in de komende jaren al deze technologieën in parallel ontwikkelen. Enkel op die manier zal het bedrijf in staat zijn om snel en flexibel op marktveranderingen te reageren, en dit op alle terreinen met betrekking tot de aandrijflijn. Er bestaat momenteel geen enkele twijfel dat mobiliteit op lange termijn elektrisch zal zijn. Maar op dit moment kunnen we niet met zekerheid voorspellen wanneer, hoe snel en in welke vorm deze verandering zal plaatsvinden.

Powertrain Soutions zal ongeveer 88 000 medewerkers op meer dan 60 vestigingen in 25 landen samenbrengen. Ook vandaag al werken de medewerkers van Gasoline Systems en Diesel Systems succesvol samen. Deze samenwerking zal vanaf 2018 versterkt worden in de nieuwe divisie. Het aantal medewerkers zal in deze nieuwe nieuwe organisatie nagenoeg onveranderd blijven

De details van de nieuwe organisatie zullen in nauwe samenwerking met werknemersafgevaardigden worden uitgewerkt. Het is de bedoeling dat de nieuwe divisie met zijn drie eenheden begin 2018 van start gaat.

Bosch is al sinds 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep heeft in Nederland 18 vestigingen met 3.837 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel, Deventer, Weert en Schiedam.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie vindt u op

www.bosch.com

www.iot.bosch.com

www.bosch-press.com

http://twitter.com/BoschPresse

Volg ons op LinkedIn