Om alle functies van deze website te kunnen gebruiken, hebt u cookies nodig. Gelieve cookies te activeren en uw browser te vernieuwen. Vervolgens verschijnt een dialoogvenster om cookies te beheren.

Deze website gebruikt cookies voor de functionaliteit, het comfort en de statistieken. U kunt deze instelling op elk ogenblik wijzigen door op “Instellingen wijzigen” te klikken. Indien u instemt met dit gebruik van cookies, klik dan op “Ik ga akkoord”. Onze privacypolicy

Digitaal beschermend schild: wanneer motorfietsen en auto’s met elkaar praten

Nieuwe Bosch-technologie kan bijna een derde van alle motorongevallen voorkomen

  • Geconnecteerde motoren en auto’s zorgen voor een ‘digitale visibiliteit’ van motorrijders
  • Dirk Hoheisel: “We creëren een digitaal beschermend schild voor motorrijders”
  • Motorrijders lopen 18 maal meer kans om te sterven in een ongeval dan autobestuurders
  • Ontwikkelingsproject van Bosch samen met de partners Autotalks, Cohda Wireless en Ducati
 
 

Deel deze informatie!

 

Contacten


Peter De Troch
Director Corporate Communications and Business Development
Bosch Benelux
H. Genessestraat 1
1070 Brussel
België

 

06.06.2017 | Nederland | Corporate nieuws

Stuttgart – De eerste warme dagen van het jaar betekenen ook de start van het motorseizoen en, helaas, een toename in het aantal verkeersongevallen. Motorrijders behoren tot de meest risicovolle groep en maken 18 maal meer kans om te sterven in een ongeval dan autobestuurders. Vorig jaar gebeurden ongeveer 30.000 motorongevallen op de Duitse wegen, waarvan ongeveer 600 met fatale afloop. Een van de voornaamste oorzaken van motorongevallen is dat motorrijders vaak niet opgemerkt worden, op kruispunten of bij inhaalmanoeuvres. Bosch wil daar verandering in brengen. Samen met de partners Autotalks, Cohda Wireless en Ducati heeft Bosch een prototype van een slimme oplossing ontwikkeld. “We laten motoren en auto’s met elkaar praten en creëren zo een digitaal beschermend schild,” zegt Dr. Dirk Hoheisel, lid van de Raad van Bestuur van Bosch. “Het voornaamste doel is te vermijden dat gevaarlijke situaties zich überhaupt voordoen.”

Connectiviteit kan bijna een derde van de motorongevallen voorkomen

Volgens ramingen van Bosch, gebaseerd op ongevallenstatistieken en –onderzoek, kan motor-naar-auto-communicatie ongeveer een derde van de motorongevallen helpen voorkomen. “Door middel van veiligheidssystemen zoals ABS en motorstabiliteitscontrole heeft Bosch al een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de veiligheid voor motorrijders. Door motoren te connecteren brengen we motorveiligheid naar het volgende niveau,” zegt Hoheisel. Het systeem werkt als volgt: tot tien keer per seconde wisselen voertuigen binnen een straal van enkele honderden meters informatie uit over het type voertuig, snelheid, positie en rijrichting. Lang voor de autobestuurder of de sensoren in zijn auto de motor opmerken, laat deze nieuwe technologie weten dat een motor in aantocht is en dat een meer defensieve rijstijl aan te raden is. Een voorbeeld van een typische gevaarlijke situatie is het wisselen van rijstrook op een weg met meerdere rijstroken als een motor zich net in de dode hoek van de autospiegel bevindt. Als het systeem aangeeft dat een gevaarlijke situatie mogelijk is, kan het de motorrijder of autobestuurder een waarschuwing geven via een geluidssignaal of een melding op het dashboard. Op die manier ontvangen alle weggebruikers belangrijke informatie die ongevallen helpt voorkomen.

Voertuigen wisselen binnen enkele milliseconden informatie uit

De publieke WLAN-standaard (ITS G5) wordt als basis gebruikt voor de uitwisseling van gegevens tussen motoren en auto’s. De overdrachtstijd van slechts enkele milliseconden tussen zender en ontvanger betekent dat de deelnemende weggebruikers uiterst snel belangrijke informatie over de verkeerssituatie kunnen uitwisselen. Ook geparkeerde of stationaire voertuigen kunnen informatie naar alle omliggende ontvangers versturen. Om motorrijders en autobestuurders die verder verwijderd zijn ook betrouwbare informatie te bezorgen, maakt de technologie gebruik van multi-hopping, dat de informatie automatisch van voertuig naar voertuig doorstuurt. Zo weten in kritieke situaties alle weggebruikers wat er gebeurt en kunnen zij passende maatregelen nemen.

Bosch is al sinds 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep heeft in Nederland 18 vestigingen met 3.837 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel, Deventer, Weert en Schiedam.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie vindt u op

www.bosch.com

www.iot.bosch.com

www.bosch-press.com

http://twitter.com/BoschPresse

Volg ons op LinkedIn