Bosch in Nederland bereikt mijlpaal in verkoop aan derden

Jaarlijkse financiële resultaten 2016

Bosch in Nederland bereikt mijlpaal in verkoop aan derden

08.06.2017 | Nederland | Corporate nieuws

• Verkoop aan derden van Bosch in Nederland stijgt met bijna 13 procent tot meer dan 1 miljard euro
  • Totale omzet van Bosch-bedrijven in Nederland bedroeg bijna 2 miljard euro in 2016
  • Nieuwe organisatie Robert Bosch France-Benelux

Hoevelaken– De Bosch Groep in Nederland overschreed in 2016 de kaap van 1 miljard euro in verkoop aan derden. Dit is een stijging van bijna 13 procent in vergelijking met het jaar voordien. “Het is voor de eerste keer in zijn geschiedenis dat Bosch de kaap van 1 miljard euro in verkoop aan derden overschrijdt, zegt Patrick Incoletti, Directeur Bosch Benelux. “De totale omzet, inclusief niet-geconsolideerde verkoop en interne verkoop aan Bosch-bedrijven, steeg tot bijna 2 miljard euro. “We geloven dat Bosch een belangrijke rol blijft spelen in Nederland. Op weg naar een belangrijke transformatie in mobiliteit en IoT-connectiviteit blijft de vraag naar web-enabled produceten groeien.” Met 18 locaties en 3.837 medewerkers (op 31 december 2016) blijft Bosch een belangrijke werkgever op de Nederlandse arbeidsmarkt.

Resultaten 2016 in de bedrijfssectoren

De bedrijfssector Mobility Solutions is sterk vertegenwoordigd op de Nederlandse markt. Bosch Transmission Technology B.V. in Tilburg noteerde in 2016 een sterke groei, gestuwd foor de groeiende vraag naar Continu Variabele Transmissie (CVT) in Azië en Noord-Amerika. Ook de divisie Automotive Aftermarket blijft sterk presteren. Bosch Car Service werd opnieuw Autobedrijf van het Jaar. Het is al de zevende keer dat een Bosch Car Service autobedrijf tot winnaar wordt gekroond. Bosch Car Service De Baaij in Nijmegen stak de titel op zak. Het werkplaatsconcept Bosch Car Service telt ondertussen 400 partners in Nederland. AutoCrew heeft 200 leden.

De Bosch eBike-systemen hebben een leidinggevende positie op de Nederlandse markt veroverd in de verkoop aan onderdelen aan e-bikefabrikanten. Bosch, één van de grootste leveranciers van aandrijftechnologie voor e-bikes, kon profiteren van de stijging in de verkoop van e-bikes in Nederland. Het aandeel verkochte e-bikes in de totale fietsverkoop bedraagt ondertussen 29 procent.

Begin juni 2016 kreeg Anton van Zanten, een gepensioneerde Bosch-medewerker, de European Inventor Award 2016. De in Nederland geboren van Zanten is de uitvonder van het elektronische stabiliteitsprogramma ESP. In Europa heeft ESP tot nu toe meer dan 8.500 levens gered en meer dan een kwart miljoen verkeersongevallen voorkomen.

Binnen de bedrijfssector Consumer Goods kende de divisie Power Tools een substantiële groei. Begin 2016 stelden Bosch en Fein Starlock voor, een universeel systeem voor het snel en eenvoudig wisselen van accessoires voor multitools. Drie verschillende toepassingsklasses (Starlock, StarlockPlus en StarlockMax) zorgen voor een grote variatie aan toepassingen. De innovatieve 3D-vorm garandeert een langere levensduur, een perfecte krachtoverdracht en maakt het mogelijk om de accessoires in 12 verschillende hoeken te gebruiken.

Tijdens IFA 2016 werd het Bosch Smart Home System voorgesteld, een overkoepelend systeemplatform dat informatie uitwisselt tussen connected huishoudelijke apparatuur, verwarming, verlichting, rookalarmen en alarmsystemen. Hierdoor kunnen vanaf 2017 huishoudens alle grote huishoudelijke apparaten van Bosch met de Home Connect-functie verbinden via lokale wifi en op afstand bedienen met een smartphone of tablet. Daarnaast introduceerde BSH Huishoudapparaten B.V. ook de OptiMUM-keukenmachine, een geavanceerde keukenmachine met geïntegreerde weegschaal en een nieuwe collectie in het oog springende afzuigkappen.

De bedrijfssector Industrial Technology blijft kampen met een moeilijke marktsituatie. De dalende economische activiteit in de maritieme en offshore olie- en gasindustrie blijft de zakelijke groeikansen voor Bosch Rexroth beïnvloeden. In augustus 2016 voerde de 382 meter lange en 124 meter brede ‘Pioneering Spirit’, een speciaal ontwikkeld schip dat complete offshore platformen in één keer van de pijlers kan lichten, zijn eerste opdracht uit. Voor de Noorse kust werd het 13.500 ton wegende bovendeel van het Yme-platform gelift. Bosch Rexroth ontwikkelde de hydraulische componenten en de lokale aansturing voor het door Allseas geconcipieerde innovatieve hefsysteem voor de Pioneering Spirit.

De divisie Packaging Technology noteerde een lichte daling in te totale omzet. Er werden wel sterke resultaten geboekt in de verkoop van machines voor verticale verpakkingen. Om aan de groeiende marktbehoefte voor complete systeemoplossingen een gepast antwoord te bieden, lanceerde Robert Bosch Packaging B.V. het online informatieplatform www.solutions4value.com. De nieuwe microsite laat food- en non-foodproducenten toe een optimale oplossing te vinden voor het verpakken van snoepgoed, bakkerijproducten, noten, snacks en poeders. Daarnaast werd ook een nieuwe versie van de Doy Zip, een in Weert ontwikkeld verpakkingssysteem voor zipsluitingen, gelanceerd. Deze versie is aangepast aan de grotere formaten verpakkingen voor cookies, noten en snoepgoed op de Amerikaanse markt.

Binnen de bedrijfssector Energy and Building Technology bleef de omzet stabiel. De divisie Security Systems rondde het voorbije jaar de nieuwe state-of-the-art IP-videobewakingsoplossing af voor het Phililpsstadion, thuishaven van voetbalclub PSV Eindhoven. Doel van het nieuwe systeem is het monitoren in detail van toeschouwers en kritische scènes, terwijl het totaaloverzicht over het stadion behouden blijft. Bosch leverde meer dan 100 IP-camera’s (MIC IP 7000, DINION 8000 UHD, AUTODOME 7000 en FLEXIDOME 7000), innovatieve videomonitoroplossingen met Bosch Videomanagementsoftware en een Praesidio geluidsevacuatiesysteem.

De divisie Security Projects ontwikkelde samen met UREASON International B.V. een crisismanagementsysteem voor de procesindustrie. Door de productie- en veiligheidsprocessen met elkaar te verbinden wordt de werkefficiëntie van de operators verhoogd. Daarnaast zorgt de koppeling ook voor een overzichtelijke en veilige werkomgeving en wordt de kans op incidenten en calamiteiten verminderd omdat er proactief gehandeld kan worden.

Op de vakbeurs VSK 2016 introduceerde Nefit zijn nieuwe huisstijl, waarbij de nieuwe naam “Nefit, een merk van Bosch” in het oog springt. Verder werden het voorbije jaar nieuwe toepassingen aan de Nefit Easy thermostaat toegevoegd, waaronder eMonitoring, een online dashboard dat de installateur een compleet 24/7 statusoverzicht geeft van de cv-installaties van zijn klanten. Daarnaast introduceerde Nefit met het EnviLine warmtepompprogramma maar liefst 48 nieuwe warmtepompsystemen.

Nieuwe organisatie Robert Bosch France-Benelux

Begin 2017 werden Robert Bosch France en Robert Bosch Benelux samengevoegd tot een nieuwe entiteit: Robert Bosch France-Benelux. Heiko Carrie werd aangesteld als President van deze nieuwe organisatie.

“De samenwerking zal dankzij het uitwisselen van knowhow de expertise van onze medewerkers verhogen. De nieuwe organisatie is een unieke kans om onze eigen toekomst te beïnvloeden en onze regio, zowel binnen de Bosch Groep als daarbuiten, zichtbaarder te maken,” aldus Carrie.

Patrick Incoletti, Directeur Bosch Benelux, assisteert Mr. Carrie in de functie van vertegenwoordiger voor de Benelux.

Vooruitzichten voor de Bosch Groep voor 2017

Ondanks de wankele economische vooruitzichten en de onzekere geopolitieke situatie hoopt Bosch in 2017 een omzetgroei van drie tot vijf procent te realiseren. Forse investeringen in de toekomst van het bedrijf zijn noodzakelijk, toch wordt verwacht dat het resultaat verder zal stijgen. “De zakelijke successen van vandaag geven ons de kans te bouwen aan de wereld van morgen,” zegt Dr. Volkmar Denner, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Bosch. “Als innovatieleider kunnen we het transformatieproces vormgeven en bevorderen.” De focus ligt daarbij op veranderingen met betrekking tot mobiliteit en connectiviteit via het Internet of Things (IoT). Tegen 2020 zullen alle nieuwe elektronische producten van Bosch ‘connected’ zijn. De sleutel daartoe is kunstmatige intelligentie (AI – Artificial Intelligence). De komende vijf jaar zal Bosch daarom 30 miljoen euro investeren in het Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI).