Vraag naar Continu Variabele Transmissie blijft groot

50 miljoen duwbanden geproduceerd bij Bosch Transmission Technology B.V. in Tilburg

- Laag verbruik en geringe CO2-uitstoot stimuleren vraag naar CVT-systemen

- Productie duwbanden blijft stijgen

- Tilburg is klaar voor de toekomst

08.06.2017 | Nederland | Productnieuws

• Laag verbruik en geringe CO2-uitstoot stimuleren vraag naar CVT-systemen
  • Productie duwbanden blijft stijgen
  • Tilburg is klaar voor de toekomst

Tilburg - Bij Bosch Transmission Technology B.V. in Tilburg rolde onlangs de 50 miljoenste duwband van de productielijn. De productie van duwbanden bij de marktleider in de ontwikkeling en massafabricatie voor stalen duwbanden voor Continu Variabele Transmissie (CVT) blijft toenemen, gestuwd door een sterke vraag in Azië en de Verenigde Staten. Maar ook in Europa wint de CVT aan populariteit.

“Steeds meer autoproducenten bieden vanwege het lage verbruik en de geringere CO2-uitstoot hun modellen ook in een CVT-versie aan. Dat heeft uiteraard ook gevolgen voor de productie hier in Tilburg. In 2010 werd de 10 miljoenste duwband gevierd en in 2012 volgde al de 25 miljoenste. Nu hebben we 50 miljoen geproduceerde duwbanden op de teller,” zegt Han-Hein Spit, Vice President van Bosch Transmission Technology B.V..

De duwband, hart van CVT-systeem

Bosch Transmission Technology B.V. ontwikkelt en produceert duwbanden, het hart van een CVT-systeem. Een duwband bestaat uit honderden individuele, speciaal ontworpen stalen elementen die bij elkaar worden gehouden door twee pakketten van stalen snaren van een hoogwaardige legering. Dat maakt de duwband gemakkelijk aan te passen. Er hoeft geen volledig nieuwe duwband voor elk nieuw automodel worden gemaakt. Een paar aanpassingen aan het standaardmodel volstaan.

De duwband, hart van CVT-systeem

In 2016 werden wereldwijd 12 miljoen CVT-systemen geproduceerd. Verwacht wordt dat dit in 2020 tot ruim 18 miljoen zal oplopen. De wereldwijde verkoop van auto’s blijft de komende jaren stijgen, met daarbij een toenemend aandeel van auto’s met een automatische schakeling. De comfortabele en efficiënte CVT is hiervoor een uitstekende oplossing.

Tilburg als “center of competence”

Bosch Transmission Technology B.V. heeft zowel een productieafdeling als een engineeringafdeling. Beide werken heel nauw samen. In Tilburg is het ‘center of competence’ van de business unit CVT ondergebracht. Daarin wordt onderzoek gedaan naar de verbetering van de duwband, maar ook van de productietechnieken. Tilburg is ook de ‘lead plant’ van Bosch voor de productie van duwbanden. In de afgelopen jaren werd fors geïnvesteerd in nieuwe productietechnieken, een ultramodern machinepark en de uitbreiding van de productieoppervlakte.

De onderzoeksafdeling van Bosch Transmission Technology B.V. analyseert hoe de efficiëntie, duurzaamheid en het comfort van de duwband, bijvoorbeeld de geluidsreductie, verder verbeterd kunnen worden.

Zo ontwikkelde Bosch Transmission Technology B.V. de duwband van de toekomst, de Single Loopset Belt. Deze nieuwe duwband bestaat uit honderden speciaal ontworpen stalen elementen die door slechts één enkel pakket snaren van hoogwaardig staal bij elkaar worden gehouden. Het nieuwe bandontwerp vergroot de efficiëntie en leidt tot een verdere brandstofbesparing. De duwband van de toekomst zal vanaf 2020 in productie gaan.

Naast Tilburg heeft Bosch Transmission Technology ook een productieafdeling in Ho Chi Minh City, Vietnam en een assemblageafdeling in San Luis Potosi, Mexico voor de productie van duwbanden.

Historiek

1958: De Variomatic, de voorloper van de huidige Continu Variabele Transmissie (CVT), wordt in alle DAF personenauto’s geïnstalleerd.

1965-1971: Ontwikkeling van de stalen duwband wordt gestart.

1972: Oprichting Van Doorne’s Transmissie B.V.

1985: Start massaproductie stalen duwbanden (voor Subaru Justy).

1995: Overname van Van Doorne’s Transmissie B.V. door Robert Bosch GmbH. Productiestart van de tweede generatie duwbanden.

2007: In Tilburg rolt de 10 miljoenste duwband uit de fabriek.

2009: Bosch Transmission Technology B.V. wordt de nieuwe naam voor Van Doorne’s Transmissie B.V.

2011: In Ho Chi Minh City, Vietnam wordt een tweede productielocatie in gebruik genomen.

2012: Productie van de 25 miljoenste duwband.

2014: Uitbreiding van de fabrieken in Tilburg en Vietnam.

2015: Productie van de 40 miljoenste duwband. In San Luis Potosi, Mexico wordt gestart met de assemblage van duwbanden.

2017: Productie van de 50 miljoenste duwband.