Bosch Transmission Technology B.V. stelt duwband van de toekomst voor

• Duwband met één snarenpakket
  • Compactere en lichtere Continu Variabele Transmissie
  • Verhoogde efficiëntie leidt tot lager brandstofverbruik en geringere CO2-uitstoot
  • Verhoogd comfort door vergroot regelbereik

Duwband van de toekomst

Bekijk de video op YouTube

08.06.2017 | Nederland | Productnieuws

Tilburg - Bosch Transmission Technology B.V. stelt de duwband van de toekomst voor, de Single Loopset Belt. Deze nieuwe duwband bestaat uit honderden speciaal ontworpen stalen elementen die door slechts één enkel pakket snaren van hoogwaardig staal bij elkaar worden gehouden. Het nieuwe bandontwerp vergroot de efficiëntie en leidt tot een verdere brandstofbesparing. Bovendien verhoogt de Single Loopset Belt het comfort door het regelbereik van de Continu Variabele Transmissie (CVT) te vergroten, en kan de CVT compacter en lichter gemaakt worden. Dit leidt tot een verdere besparing van de kosten.

“Met deze nieuwe duwband zijn wij klaar voor de toekomst. Het nieuwe design en werkingsprincipe voldoen aan de vereisten voor een optimale werking van het CVT-systeem: comfort, grotere efficiëntie, compacte omvang, gering gewicht en sneller reactievermogen,” zegt Han-Hein Spit, Vice President Bosch Transmission Technology B.V..

Verhoogde efficiëntie leidt tot lager brandstofverbruik

Het hart van de CVT wordt gevormd door de duwband. Deze loopt over twee poelies die elk bestaan uit twee conische, beweegbare schijven. Als de afstand tussen de twee schijven wordt veranderd, past de loopradius van de duwband zich daarop automatisch aan, waardoor een traploze verandering van de overbrengingsverhouding bereikt wordt.

Door het ontwerp van de nieuwe duwband worden de interne wrijvingsverliezen tot 40 procent verminderd en wordt de robuustheid tegen slip verder verhoogd. Bovendien wordt het comfort verhoogd door vergroting van het regelbereik, de verhouding tussen de grootste en kleinste overbrenging. Alternatief kan met de nieuwe duwband de afstand tussen de poelies worden verkleind bij gelijkblijvend regelbereik. Daarmee kan 12 procent volumereductie van de variator en 10 procent gewichtsreductie van de CVT bereikt worden.

De nieuwe duwband is breed toepasbaar, in CVT’s voor SUV’s tot compacte auto’s. “De Single Loopset Belt combineert een optimaal design met de technologieën van de toekomst,” aldus Han-Hein Spit. De duwband van de toekomst werd volledig door Bosch Transmission Technology B.V. in Tilburg ontwikkeld en zal vanaf 2020 in productie gaan.