Om alle functies van deze website te kunnen gebruiken, hebt u cookies nodig. Gelieve cookies te activeren en uw browser te vernieuwen. Vervolgens verschijnt een dialoogvenster om cookies te beheren.

Deze website gebruikt cookies voor de functionaliteit, het comfort en de statistieken. U kunt deze instelling op elk ogenblik wijzigen door op “Instellingen wijzigen” te klikken. Indien u instemt met dit gebruik van cookies, klik dan op “Ik ga akkoord”. Onze privacypolicy

Mobilitieit voor de metropool: de toekomst van Bosch ligt in de geconnecteerde stad

Bosch Mobility Experience 2017 - #BoschME

  • Technologische oplossingen voor een betere levenskwaliteit in de stad
  • De visie van Bosch op stedelijke mobiliteit: emissievrij, stressvrij en ongevallenvrij
  • Al 14 opmerkelijke smart city-projecten wereldwijd
  • Bosch Mobility Solutions groeit driemaal sneller dan de markt in 2017
 
 

Deel deze informatie!

 

Contacten


Peter De Troch
Director Corporate Communications and Business Development
Bosch Benelux
H. Genessestraat 1
1070 Brussel
België

 

10.07.2017 | Corporate nieuws

Boxberg, Duitsland – Bosch wordt een aanbieder van mobiliteitsdiensten voor agglomeraties. In de toekomst zal het bedrijf zich meer richten op het ontwikkelen en leveren van mobiliteitsoplossingen in geconnecteerde, slimme steden. De vraag naar slimme mobiliteitsconcepten voor de stedelijke omgeving stijgt wereldwijd snel. Megasteden over de hele wereld staan op het punt om te barsten. Op veel plaatsen is er een dreiging van totale gridlock. Steeds meer mensen keren terug naar steden, of zullen er in de toekomst wonen. Tegen 2050 zullen meer dan zes miljard mensen in megasteden leven, dubbel zoveel als nu. Tegen die tijd zal ook het stadsverkeer verdrievoudigen. In 2050 zal ongeveer twee derde van de wereldbevolking in agglomeraties wonen wat een groei van verstedelijking met zich meebrengt, ook zal er een groeiend aantal problemen ontstaan.

Steeds meer mensen leven op een kleinere oppervlakte en zullen voor meer verkeer zorgen, dus meer vervuiling, minder groene ruimtes, meer lawaai en meer tijdsverlies in het verkeer.

"Met technologische oplossingen kan Bosch de levenskwaliteit in megasteden en agglomeraties helpen te verbeteren. De belangrijkste middelen hiervoor zijn emissievrije, stressvrije en ongevallenvrije mobiliteit, "zegt dr. Rolf Bulander, lid van de Raad van Bestuur van Robert Bosch GmbH en voorzitter van de bedrijfssector Mobility Solutions. Ook economisch gezien zijn slimme steden een groeigebied voor de leverancier van technologie en diensten. Zelfs in de periode tot 2020 zal de smart city-markt elk jaar 19 procent groeien, tot een volume van 700 miljard euro. In haar cross-selling projecten heeft Bosch de afgelopen twee jaar de verkoop in deze sector al verdubbeld.

Vandaag: overbelaste wegen en vervuilde lucht

Uren op zoek naar een parkeerplaats, inefficiënte aansluiting voor levering in de stad tijdens de laatste kilometer, fileverkeer van personenauto's – dit zijn vaak voorkomende mobiliteitsproblemen in veel grote steden. 'Voor stadsbewoners is dit hetzelfde verhaal - overbelaste wegen. Er is geen teken van vooruitgang. Het is hoog tijd dat de mogelijkheden van connectiviteit gebruikt worden om stedelijk verkeer slim te maken, "zegt Bulander. In de toekomst zal een megastad enkel kunnen functioneren met slim verkeer en een nieuw mobiliteitsmodel. We evolueren van een autogerichte stad naar een mobiliteitsidee dat zowel slim als multimodaal is,” voegt hij er aan toe.

Morgen: emissievrije, stressvrije en ongevallenvrije mobiliteit

Tijdens de Bosch Mobility Experience in Boxberg toont Bosch hoe het bedrijf vormgeeft aan stedelijke mobiliteit. “Onze inspanningen helpen een stedelijke omgeving te creëren die vrij is van emissies, stress en ongevallen, en zijn gelinkt aan drie technologische ontwikkelingen: automatisering, elektrificatie en connectiviteit,” zegt Bulander. Voor Bosch ligt de focus op het zich stressvrij van A naar B verplaatsen. Om dit in een drukke metropool te bereiken, moeten openbaar vervoer, privéauto’s en zelfrijdende deel- en bestelauto’s probleemloos met elkaar geconnecteerd zijn. Kortom, alle vervoersmiddelen in de stad moeten met elkaar verbonden worden. "Multimodale mobiliteitsdiensten die gebruikers snel en eenvoudig kunnen reserveren, zullen een bepalende rol spelen bij het verminderen van overbelasting."

De toenemende automatisering van het stedelijk verkeer zal ook leiden tot grotere veiligheid en minder ongevallen. Zelfs nu biedt Bosch’s ‘motorcycle stability control’ (MSC) een soort ESP voor motoren. En de ABS voor e-bikes die onlangs werd gepresenteerd, kan ook een belangrijke levensredder zijn. "Geconnecteerde auto's, tweewielers, andere weggebruikers en infrastructuur kunnen helpen bij het verminderen van ongevallen, en dus levens redden. Vooral in groeimarkten lopen weggebruikers, zoals bestuurders van tweewielers, risico's, "zegt Bulander. Een van de oplossingen die Bosch hiervoor heeft ontwikkeld, is een digitaal schild voor motorrijders. En in noodgevallen, kan eCall, speciaal ontwikkeld voor motoren levens redden.

Elektromobiliteit en verbrandingsmotoren voor een betere luchtkwaliteit

Ook in agglomeraties blijft de luchtkwaliteit een belangrijke zaak. Om deze reden streeft Bosch het doel van een emissievrij verkeer na. “In de steden van de toekomst maken zowel elektromobiliteit als verbrandingsmotoren deel uit van de oplossing,” zegt Bulander.

Meer nog, Bosch is de wereldwijd marktleider voor aandrijvingen van e-bikes. Er zijn meer dan 200 miljoen e-scooters in China, en Bosch-aandrijfsystemen spelen hier ook een rol. Voor lichte twee-, drie- en vierwielige elektrische voertuigen heeft Bosch een compact aandrijfsysteem ontwikkeld waarmee tweewielers zoals de E-Schwalbe en kleine vierwielvoertuigen zoals de e.Go kunnen worden aangedreven. Bovendien zijn orderdiensten in grote steden steeds meer elektrisch aangedreven. Het Duits bedrijf Deutsche Post DHL geeft hier het voorbeeld met zijn Streetscooter, die ook onderdelen van Boschaandrijvingen bevat. Naast de ontwikkeling van electromobiliteit in alle voertuigklassen en segmenten, werkt het bedrijf verder om de verbrandingsmotor te verbeteren.

Zelfs nu besteedt Bosch al de helft van zijn R&D-budget aan de bescherming van het milieu en het behoud van de natuurlijke hulpbronnen. Dit komt neer op een totaal bedrag van ongeveer 3,5 miljard euro.

Compleet aanbod voor slimme steden

Vandaag al is Bosch betrokken bij 14 opmerkelijke projecten rond smart cities. Deze omvatten o.a. stadsprojecten in Singapore, San Francisco, Berlijn en Hamburg. Zeven projecten hebben betrekking op stedelijke mobiliteitsoplossingen. Naast geconnecteerd parkeren en fleetmanagement komen daarbij ook elektromobiliteit en multimodaal transport aan bod. Het meest recente samenwerkingsakkoord van Bosch betreft de Chinese stad Tianjin. Het doel van deze alliantie is om deze haven tot een slimme stad te maken.

Drie keer snellere groei dan de markt

In zijn transformatie naar aanbieder van stedelijke mobiliteit, bouwt het bedrijf verder op zijn expertise als toonaangevende wereldwijde toeleverancier voor de automotive sector en ook op zijn economische omvang. De bedrijfssector Mobility Solutions genereerde in 2016 met zijn 227.000 medewerkers wereldwijd een omzet van 43,9 miljard euro. Dit jaar zal de mobiliteitsbusiness van de Bosch Groep naar verwachting met zeven procent groeien. Dat is drie keer meer dan globale automobielproductie. “We groeien sneller dan de markt en als leverancier van automotive systemen blijven we een sterke en met name innovatieve partner van de automobielindustrie. Bovendien evolueren we naar een aanbieder van diensten voor elke weggebruiker,” zegt Bulander. Dit betekent ook dat Bosch de inspanningen in onderzoek en ontwikkeling binnen Mobilty Solutions dit jaar verder wil versterken. Tegen eind 2017 zal deze bedrijfssector 48.000 R&Dmedewerkers tellen, ongeveer 4.000 meer dan aan het begin van het jaar.

Bosch is al sinds 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep heeft in Nederland 18 vestigingen met 3.837 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel, Deventer, Weert en Schiedam.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie vindt u op

www.bosch.com

www.iot.bosch.com

www.bosch-press.com

http://twitter.com/BoschPresse

Volg ons op LinkedIn