Innovaties van Bosch op de IAA 2017

Oplossingen voor ongevallenvrije, stressvrije en emissievrije mobiliteit van morgen

Bosch lost de uitdagingen van de mobiliteit op met connectiviteit, automatisering en elektrificatie

Knowhow op het vlak van systemen en onderdelen voor ongevallenvrij rijden

Slimmer en autonoom parkeren dankzij connectiviteit

Comfortabel en stressvrij onderweg met geconnecteerde mobiliteitsdiensten

Belangrijke informatie altijd in het vizier dankzij nieuwe displays en weergavesystemen

Elektromobiliteit en verbrandingsmotoren voor een betere luchtkwaliteit

VOLG BOSCH TIJDENS IAA 2017 op www.bosch-iaa.de en op Twitter: #BoschIAA

01.09.2017 | Nederland

Frankfurt am Main/Stuttgart – Bosch werkt aan technische oplossingen voor een nieuwe vorm van mobiliteit – ongevallenvrij, stressvrij en emissievrij. Op de 67ste Internationale Autobeurs (IAA) in Frankfurt am Main presenteert technologiebedrijf en dienstenaanbieder Bosch zijn innovaties voor de mobiliteit van morgen. U vindt Bosch in hal 8, stand A03.

Hoogtepunten op de Bosch-stand

Automated Valet Parking: Autonoom parkeren bespaart tijd en vermindert stress. In de parkeergarage van het Mercedes-Benzmuseum in Stuttgart hebben Bosch en Daimler samen automatisch parkeren geïmplementeerd. Na een commando vanaf de smartphone rijden auto's nu op eigen krachten naar de toegewezen plek. De bestuurder hoeft niets meer te doen. Autonoom parkeren is mogelijk dankzij het samenspel tussen slimme elektronica van Bosch in de parkeergarage en de bijbehorende technologie in het voertuig. Automated Valet Parking is een belangrijke mijlpaal op weg naar autonoom rijden.

Over-the-air software-updates: Voor elke smartphone-eigenaar is het vanzelfsprekend om software en apps via het internet up te daten. Bosch doet nu hetzelfde voor auto's met 'over-the-air' updates. De software van het voertuig wordt 's nachts bijgewerkt, met de nodige versleuteling en bescherming tegen toegang van onbevoegden. Daarnaast worden er ook nieuwe features toegevoegd. Zo kan de bestuurder functies als Automated Valet Parking, community-based parking of een rijstrookassistent uitproberen en activeren.

Elektrische aandrijving (eAxle): De eAxle is een compacte, kosteneffectieve oplossing voor de aandrijving van elektrische voertuigen met accutechnologie en hybridewagens. De elektrische motor, vermogenselektronica en aandrijving zijn geïntegreerd in een compacte eenheid die de as van het voertuig rechtstreeks aandrijft. Dit vermindert de complexiteit van de aandrijflijn en zal het mogelijk maken om, dankzij het door Bosch ontwikkelde systeem, elektrische voertuigen op kortere tijd te ontwikkelen. Er zijn verschillende configuraties mogelijk: omdat het uitgangsvermogen schaalbaar is van 50 tot 300 kilowatt, kan eAxle worden geïnstalleerd in kleine auto's, SUV's en zelfs lichte bedrijfsvoertuigen. Het hoge rendement is het resultaat van de voortdurende optimalisering van elektrische motoren en vermogenselektronica enerzijds, en een vermindering van het aantal interfaces en onderdelen als hoogspanningskabels, stekkers en koeleenheden anderzijds. Dit betekent dat een elektrisch voertuig dankzij de eAxle met dezelfde batterijcapaciteit een grotere afstand kan afleggen. Om de eAxle snel en overal ter wereld beschikbaar te stellen, heeft Bosch een flexibel productieconcept ontwikkeld dat wereldwijd kan worden ingezet.

Andere innovaties op de Bosch-stand:

Knowhow op het vlak van systemen en onderdelen voor ongevallenvrij rijden

Geautomatiseerd rijden: Geautomatiseerd rijden maakt het verkeer veiliger. Een grotere automatisering kan het ongevallencijfer alleen in Duitsland al met een derde doen dalen. De ontwikkeling van geautomatiseerd rijden vergt een diepgaand inzicht in alle voertuigsystemen. Bosch beschikt over die knowhow en produceert de benodigde onderdelen veelal zelf. Zo onder meer radar-, video- en ultrasoonsensoren, remkrachtregelingen, elektrische stuurbekrachtiging, dashboardapparatuur en connectiviteitsoplossingen binnen en buiten het voertuig. Vanaf 2020 zouden auto's die hoog geautomatiseerd zijn met Bosch-technologie (SAE-niveau 3) op de autosnelweg kunnen rijden. Daarnaast werkt Bosch samen met Daimler aan volautomatische (SAE-niveau 4) en zelfrijdende (SAE-niveau 5) mobiliteit in de stad. Het doel is onder meer om vanaf het begin van het volgende decennium een autonoom rijsysteem voor robottaxi's te ontwikkelen en te introduceren.

Remsysteem: Bosch heeft de tweede generatie van zijn vacuümonafhankelijke elektromechanische rembekrachtiging ontwikkeld. Net zoals de eerste generatie beantwoordt ook de iBooster2 aan alle vereisten voor een geavanceerd remsysteem. De tweede generatie is nog compacter en kan de remdruk zelfs nog sneller opbouwen dan de eerste generatie. De iBooster is geschikt voor alle aandrijvingstypes, maar vooral voor hybridevoertuigen en elektrische voertuigen. In combinatie met het elektronische stabiliteitsprogramma ESP biedt de elektromechanische rembekrachtiging de redundantie van het remsysteem die voor geautomatiseerde auto's noodzakelijk is. Als een van de twee componenten het laat afweten, kan de andere een zelfrijdende auto nog veilig doen afremmen en tot stilstand brengen zonder ingrijpen van de bestuurder.

Elektrische besturing: Een faalbestendige, elektrische stuurbekrachtiging is een sleuteltechnologie voor geautomatiseerd rijden. Als deze functie tegen alle verwachtingen in toch uitvalt, kan de bestuurder of de zelfrijdende auto toch nog 50 procent van de elektrische besturingscapaciteit behouden. Dankzij deze technologie kunnen autoconstructeurs voldoen aan de veiligheidsvoorschriften die bijvoorbeeld zijn vastgelegd door het Amerikaanse Ministerie van Verkeer en de Amerikaanse federale autoriteit voor veiligheid op de weg (National Highway Traffic Safety Association) in de richtlijn voor geautomatiseerde voertuigen (Federal Automated Vehicles Policy).

Wrijvingscoëfficiëntenkaart: De grip op de weg verandert naarmate het wegdek droog, nat of glad is. Dit is de zogenaamde wrijvingscoëfficiënt. De bestuurder moet zijn rijgedrag aanpassen om gevaarlijke situaties te voorkomen. Ook zelfrijdende auto's moeten 'weten' hoe de toestand van de weg eruitziet en hoe die in de loop van de rit kan evolueren. Daarom ontwikkelt Bosch een op de cloudgebaseerde wrijvingscoëfficiëntenkaart. Met behulp van de sensoren van het elektronische stabiliteitsprogramma ESP geeft die kaart informatie over de toestand van het wegdek. Aan de hand van gegevens uit weerstations en wegsensoren in de infrastructuur berekent de kaart de actuele en te verwachten wrijvingscoëfficiënten. De uitkomsten worden via de cloud in realtime doorgegeven aan verbonden voertuigen. Deze Bosch-service verhoogt zo de veiligheid en robuustheid van geautomatiseerde rijfuncties.

Slimmer en autonoom parkeren dankzij connectiviteit

Een parkeerplaats zoeken: Met community-based parking maakt Bosch het zoeken naar een passende parkeerplaats veel eenvoudiger. Tijdens het voorbijrijden sporen de ultrasoonsensoren van de parkeerhulp open ruimtes tussen twee geparkeerde voertuigen op en meten ze die ook. Deze informatie wordt in realtime doorgestuurd naar een digitale parkeerplaatsenkaart die de bestuurder kan gebruiken om de dichtstbijzijnde parkeerplaatsen op te zoeken. Samen met Mercedes-Benz en andere constructeurs test Bosch deze service uit in Duitse en andere Europese steden. In de toekomst wordt de dienst nog uitgebreid met een functie waarmee parkeerkosten digitaal kunnen worden betaald.

Gaming-app: Parkineers is bedoeld om het zoeken naar een parkeerplaats te vereenvoudigen. De gebruikers van deze gaming-app kunnen spelenderwijs informatie uitwisselen over parkeerrestricties, zoals parkeerplaatsen die uitsluitend voor bewoners zijn bedoeld of waar een tijdelijk parkeerverbod geldt. De gebruikers van de app maken deel uit van een community: ze kunnen voor iedereen laten weergeven, waar veel parkeerplaatsen vrij zijn, en de parkeeromgeving in hun eigen buurt digitaliseren. Momenteel is de app in Duitsland verkrijgbaar voor iOS en Android.

Homezone Parkpilot: Stressvrij parkeren in een privégarage of op een toegewezen plek in een ondergrondse parkeergarage.:De Homezone Parkpilot neemt hierbij steeds opnieuw uitgevoerde manoeuvres over van de bestuurder – inclusief de benadering (tot 100 meter) van de parkeerplaats. Daartoe moet de bestuurder de auto slechts één keer een oefenrit 'aanleren' en die vervolgens opslaan. Daarna rijdt de auto helemaal alleen naar de ingestelde vrije parkeerplaats, zonder dat de bestuurder de manoeuvres nog moet controleren. De Homezone Parkpilot oriënteert zich daarbij op de informatie die hij krijgt van twaalf ultrasoonsensoren en een stereo-videocamera. Zij herkennen de voorwerpen die tijdens de oefenrit werden gedetecteerd en navigeren de auto veilig naar zijn parkeerplaats.

Betere bescherming voor inzittenden en fietsers

Bescherming van inzittenden: Dankzij de slimme connectiviteit van omgevings- en contactsensoren met passieve veiligheidssystemen en rem- en stuursystemen kan de veiligheid van het voertuig en de bescherming van inzittenden verder worden verbeterd. Wanneer de omgevingssensoren een mogelijke botsing detecteren, kunnen de passieve veiligheidssystemen, zoals airbags en de gordelspanners, sneller in actie komen en kan hun werking nauwkeuriger aan de situatie van het ongeval worden aangepast. Zo kunnen de gevolgen van een ongeval worden gemilderd.

Bescherming van fietsers: Fietsers en voetgangers zijn de zwakke weggebruikers. Ze zijn erg kwetsbaar in het stadsverkeer. Om ongevallen met fietsers te voorkomen, herkent de radar- of videosensor van het nieuwe automatische noodremsysteem van Bosch fietsers, zelfs als ze plotseling voor de auto oversteken. Wanneer het systeem merkt dat een botsing dreigt, stelt het automatisch de noodrem in werking. Op die manier kunnen, in het ideale geval, ongevallen worden voorkomen. Als er zich toch nog een ongeval voordoet, zullen de gevolgen minder ernstig zijn. Vanaf 2018 behoort het automatische remsysteem dat fietsers herkent tot de beoordelingscriteria van de consumentenorganisatie EuroNCAP.

Antiblokkeersysteem voor elektrische fietsen (pedelecs): Bosch brengt het eerste serierijpe antiblokkeersysteem voor elektrische fietsen op de markt en rust daarmee fietsen uit met automobieltechnologie. De ABS voor e-bikes verhindert dat het voorwiel blokkeert. Het systeem werkt op alle soorten ondergrond, zodat de fietser de controle over het stuur blijft behouden totdat hij stilstaat. Bovendien wordt hierbij verhinderd dat het achterwiel omhoogkomt als de fietser te hard remt op een ondergrond met een goede grip.

Met nieuwe mobiliteitsdiensten comfortabel en stressvrij onderweg

Demovoertuig voor verbonden mobiliteitsdiensten: Bosch laat in zijn demowagen slimme mobiliteitsdiensten zien die het autorijden reeds in de nabije toekomst comfortabeler en stressvrij maken. Daartoe behoren onder meer community-based parking, voorspellende voertuigdiagnose en Perfectly Keyless. De Automotive Cloud Suite van Bosch is het hart van deze technologie. Deze software coördineert de naadloze interactie van alle mobiliteitsdiensten in de cloud.

Perfectly Keyless: Perfectly Keyless van Bosch verandert een smartphone in een autosleutel. Met dit nieuwe toegangssysteem voor voertuigen kunnen bestuurders hun auto openen, starten en weer sluiten zonder hun autosleutels te moeten zoeken. Het systeem identificeert automatisch de unieke digitale veiligheidssleutel die de bestuurder zelf op de smartphone heeft ingesteld en meet hoever de gebruiker van het voertuig verwijderd is: pas wanneer de afstand minder dan twee meter is, gaat de deur open. Het voertuig start pas wanneer het toegangssysteem vaststelt dat de smartphone zich in het voertuig bevindt. De eigenaar van het voertuig kan via een app andere gebruikers toegang verlenen tot het voertuig.

Vooruitziende voertuigdiagnose: Niets zo ergerlijk als autopech tijdens een vakantie. Dankzij vooruitziende diagnose wordt de toestand van belangrijke onderdelen tijdens normale ritten geanalyseerd aan de hand van gegevens en informatie uit de cloud. Als die gegevens erop wijzen dat bepaalde onderdelen slijtage vertonen, ontvangt de bestuurder daarover tijdig, dus voordat er zich een defect voordoet, een bericht met een aanbeveling om de auto binnen te brengen voor onderhoud. Deze preventieve diagnose voorkomt daardoor plotse autopech.

mySPIN Smartphone Integration: Wilt u navigatie, streaming services of de kalender van uw smartphone ook gebruiken tijdens auto- of motorritten? mySPIN, de integratieoplossing voor smartphones van Bosch, maakt dit allemaal mogelijk – zonder de smartphone te moeten vastnemen. mySPIN integreert de smartphone met zijn apps in het infotainmentsysteem van de auto. In de toekomst zullen ook gegevens uit de cloud in realtime geïntegreerd en weergegeven kunnen worden. Deze gegevens kunnen bestuurders dan bijvoorbeeld waarschuwen voor gevaren zoals de staart van een file.

Driving-app: Voor bestuurders van wie de auto niet over een geavanceerd infotainmentsysteem beschikt, biedt deze nieuwe app van Bosch meer comfort en amusement. De app bundelt alle functies van een infotainmentsysteem – telefonie en tekstberichten, navigatie en andere hulpfuncties. Met de geïntegreerde spraakbesturing kan de app ook tijdens het rijden veilig en comfortabel worden bediend.

Retrofit eCall: Vanaf 2018 worden alle nieuwe voertuigen standaard uitgerust met het automatische eCall-noodoproepsysteem. Voor voertuigen die niet voorzien zijn van een standaard ingebouwd eCall-systeem heeft Bosch de Retrofit eCall-oplossing ontwikkeld. Deze sensor wordt eenvoudig in de sigarettenaansteker gestoken en gebruikt versnellingssensoren en intelligente algoritmen om ongevallen te detecteren. In noodgevallen worden de gegevens via een smartphone-app naar een servicecenter verstuurd, zodat de hulpdiensten sneller in actie kunnen komen en de kans groter is dat ze levens kunnen redden. Deze digitale engelbewaarder is verkrijgbaar in Duitsland, de Verenigde Staten en China en heeft reeds veel bestuurders en passagiers uit de nood geholpen.

Connected showcar: Bosch laat met zijn demovoertuig zien hoe de nieuwe bedieningsconcepten zorgen voor meer veiligheid, meer comfort en minder afleiding tijdens het rijden. De interface tussen mens en voertuig bezorgt de bestuurder op het juiste moment belangrijke informatie en is een opmerkzame assistent in elke situatie. Bovendien is het demovoertuig altijd online en verbonden met zijn omgeving en met de slimme woning van de eigenaar. Deze connectiviteit biedt bestuurders de mogelijkheid om met een eenvoudige beweging de dichtstbijzijnde e-bike te reserveren of thuis een raam te sluiten wanneer het begint te regenen.

Niet-verblindend instrumentenpaneel: Bosch brengt het eerste instrumentenpaneel met 'optical bonding' en full-hd-resolutie ter wereld op de markt. Het reflecteert vier keer minder licht en is daardoor vanuit uit alle hoeken beter te lezen, bij direct zonlicht en in het donker. Het geheim ligt in een nieuw fabricageproces waarbij de display en het glas worden samengevoegd – ‘gebonden’ – met behulp van een dun laagje vloeistof. Daardoor wordt de informatie kristalhelder en met een hoog contrast weergegeven. Bij gebruik voor motorfietsen zijn ook de breukvastheid en resistentie tegen stof en vuil extra troeven.

Headunits met nieuwe technologieën: Bestuurders kunnen een headunit gebruiken om alle informatie en entertainment in het voertuig te besturen. Op de IAA 2017 presenteert Bosch headunits die dankzij nieuwe processors wel vijf keer krachtiger zijn en wel zeven keer betere grafische prestaties leveren.

Efficiëntie in de cockpit: In de cockpit van moderne voertuigen domineren beeldschermen, displays, schakelaars en knoppen. Elke display heeft doorgaans ook zijn eigen besturingseenheid. Wanneer de ruimte beperkt is in kleine voertuigen of wanneer bij nieuwe voertuig- en bedieningsconcepten alle informatie slechts op één grote centrale display moet worden weergegeven, is maximale functionaliteit met zo weinig mogelijk onderdelen van het grootste belang. Daarom heeft Bosch bijvoorbeeld alle functies van een instrumentenpaneel gecombineerd met die van het infotainmentsysteem. Op de achtergrond wordt alle informatie slechts door één rekeneenheid aangestuurd. Door het samenvoegen van de verschillende weergavesystemen is er zelfs in de kleinste ruimte plaats voor meer functies. De complexiteit wordt verminderd en er is meer flexibiliteit om informatie op verschillende displays in de cockpit weer te geven.

Elektromobiliteit en verbrandingsmotoren voor een betere luchtkwaliteit

48-volt-aandrijving voor lichte elektrische voertuigen: Speciaal voor de stedelijke mobiliteit heeft Bosch een geïntegreerde 48-volt-aandrijving met motor, besturingseenheid, accu, laadapparaat, display en app ontwikkeld. Zo zorgt Bosch voor efficiënte mobiliteit in de stad. Bovendien zorgt de extra versnelling vanaf het begin voor meer rijplezier. Of het nu gaat om twee-, drie-, of vierwielers: het systeem is gemakkelijker in te zetten in alle categorieën elektrische voertuigen. Aangezien het uit reeds ontwikkelde auto-onderdelen bestaat, genieten alle constructeurs van beproefde producten en geringe ontwikkelingskosten. Dat geeft zowel gevestigde OEM's als nieuwe spelers op de markt de kans om binnen 12 tot 18 maanden een voertuig op de markt te brengen.

48-volt-accu: Naast het boost-recuperationsysteem en de gelijkspanningsconverter is de 48-volt-accu het centrale onderdeel van het 48-volt-systeem. De accu slaat de teruggewonnen remenergie op en stelt die ter beschikking van de elektrische aandrijving en de elektrische systemen van het voertuig. De geringe inbouwhoogte van slechts 90 millimeter maakt het mogelijk om de accu naar keuze op verschillende plaatsen in het voertuig te monteren, bijvoorbeeld onder een stoel of bij het reservewiel. De passieve koeling maakt een compact ontwerp mogelijk en draagt bovendien bij tot kostenoptimalisatie. Dankzij het passieve koelingsconcept is de accu vrijwel geruisloos, zodat ook het rijcomfort verbetert. Bosch verwacht de sterkste marktgroei in de Europese en de Chinese markt, waarbij de onderneming in China nu al een aanzienlijk aantal productieprojecten is gegund. De belangrijkste voorsprong op de Aziatische concurrentie is daarbij vooral de ontwikkeling van applicaties ter plaatse en de sterke lokale knowhow op het vlak van fabricage.

Indirecte en directe benzine-injectie: Het beste van twee werelden: met de indirecte en directe benzine-injectie combineert Bosch de voordelen van brandstof die via het inlaatspruitstuk wordt ingespoten met de methode waarbij brandstof rechtstreeks in de verbrandingskamer terechtkomt. De indirecte injectie heeft als voordeel dat er weinig wrijving verloren gaat bij gedeeltelijke belasting, terwijl directe injectie bij nagenoeg volledige belasting een hogere klopvastheid heeft. Door de combinatie van beide systemen worden al hun troeven benut. In de praktijk betekent dit een betere brandstofefficiëntie en minder stofdeeltjes – zowel bij gedeeltelijke als bij volledige belasting.

Needle Closing Control voor diesel: De nieuwe Needle Closing Control (NCC)-technologie kan de brandstofinjectie in reële rijomstandigheden exact meten en regelen tot op minder dan een miljoenste van een seconde. Daarvoor wordt in de magneetventielklep een sensor ingebouwd en gecombineerd met een nieuw ontwikkelde slimme besturingssoftware. Zo ontstaat een gesloten regelkring die de nauwkeurigheid van de injectie gedurende de gehele levensduur aanzienlijk verbetert. Ook maakt het complexe injectieconfiguraties mogelijk, die ertoe kunnen bijdragen dat het lawaai, het verbruik en de emissies tijdens reële rijomstandigheden verminderen. Tegelijkertijd ontstaan er dankzij NCC nieuwe mogelijkheden voor online diagnose van het injectiesysteem in de toekomst.

Vehicle Control Unit (VCU): Moderne voertuigen beschikken vandaag over wel 100 afzonderlijke besturingsapparaten. Centrale besturingen, zogenaamde Vehicle Control Units, kunnen dit aantal fors verlagen. Dat spaart waardevolle installatieruimte uit in het voertuig, verlaagt het gewicht en vereenvoudigt de communicatie tussen de besturingseenheden. Als centrale computer voor de aandrijflijn coördineert de VCU in een elektrisch voertuig bijvoorbeeld functies van de aandrijvingsonderdelen zoals de omvormer en versnellingsbak, en systemen voor het beheer van de batterij en de motor. Wanneer de VCU wordt gebruikt als domeincomputer, kan hij zelfs specifieke functies overnemen, onder meer bedrijfs- en schakelstrategieën, draaimomentcoördinatie, 48-volt-coördinatie, oplaadbesturing, diagnose, monitoring, warmtebeheer enzovoort.

ONTDEK BOSCH TIJDENS DE IAA 2017 in FRANKFURT: Bosch gelooft dat de mobiliteit van de toekomst ongevallenvrij, emissievrij en stressvrij is. Op technologisch gebied wil Bosch door middel van automatisering, elektrificatie en connectiviteit die toekomstvisie bereiken. Op de IAA 2017 zal Bosch de nieuwste oplossingen op elk van deze drie terreinen presenteren. Deze oplossingen maken autorijden veiliger en efficiënter, en maken van auto’s een derde leefomgeving.

BOSCH PERSCONFERENTIE: Van 13u15 tot 13u40 op dinsdag 12 september 2017 met CEO Volkmar Denner van Robert Bosch GmbH en Dr. Rolf Bulander, voorzitter van de Mobility Solutions business sector, op de Bosch-stand A03 in Hall 8.