“Aandacht operatiekwartier: helikopter landt!”

Bosch maakt ziekenhuizen slim

• Geconnecteerde oplossingen voor meer veiligheid, comfort en efficiëntie in ziekenhuizen
  • Operatoren, medewerkers en patiënten genieten van de voordelen van geconnecteerde diensten
  • Bosch verwacht met slimme ziekenhuizen een omzet van 100 miljoen euro te realiseren
  • Bedrijfssector Energy and Building Technology groeit met ongeveer 5 procent in 2017

05.10.2017 | Nederland

Keulen/ Stuttgart, Duitsland – Diefstal van duur medisch materiaal voorkomen, onbevoegde personen tegenhouden bij het betreden van verboden gebieden waaronder operatiekamers en waarschuwen bij de aankomst van een reddingshelikopter: met behulp van intelligente geconnecteerde camera’s en videotechnologie, die vroeger onmogelijk waren in ziekenhuizen – of enkel via standalone, niet-digitale oplossingen, is dit nu kinderspel dankzij de expertise van Bosch op vlak van het Internet of Things (IoT). Volgens de verzekeringssector worden ziekenhuisoperatoren in heel Europa bedreigd door diefstal van endoscopische apparatuur en dit leidt tot miljoenen euro’s schade. Videotechnologie op basis van sensoren in het ingangsgebied, uitgangen en gangen kan cruciaal bewijs leveren om daders te vervolgen. Preventie is even belangrijk. Intelligent gestuurde verlichting, geconnecteerde bewegingssensoren op deuren en ramen alsmede inbraakalarmsystemen schrikken inbrekers af, verhinderen diefstal en besparen operatoren van hoge kosten om duur medisch materiaal te vervangen. “Het Internet of Things is eindelijk aangekomen in ziekenhuizen,” zei Dr. Stefan Hartung, lid van de Raad van Bestuur van Bosch en verantwoordelijk voor de bedrijfssector Energy and Building Technology, op een persconferentie. “Veiligheid en beveiliging zijn niet de enige voordelen,” voegt hij toe. “Geconnecteerde oplossingen leiden ook tot meer comfort en efficiëntie in ziekenhuizen.” Bosch verwacht in de komende jaren een omzet van ongeveer 100 miljoen euro met slimme ziekenhuisprojecten te realiseren. Voor de volledige bedrijfssector Energy and Building Technology verwacht Bosch dit jaar een omzetgroei van ongeveer 5 procent. De divisie groeit dus meer dan tweemaal zo snel als in het voorgaande jaar.

Bijdrage aan de digitaliseringstrategie van ziekenhuizen

Volgens een studie van Roland Berger heeft bijna 90 procent van alle ziekenhuizen een digitaliseringsstrategie ontwikkeld om hun efficiëntie en economische prestaties te verhogen. Infrastructuur is daarbij geen uitzondering. ”We willen graag voordeel halen uit deze ambities. Daarom breiden we onze bedrijfsactiviteiten op het gebied van geconnecteerde producten en diensten voor ziekenhuizen verder uit. Via onze intelligente oplossingen willen we bijdragen aan een betere levenskwaliteit en veiligheid in ziekenhuizen, en tot een beter behoud van de natuurlijke hulpbronnen”, zei Hartung.

Bosch wordt een dienstverlener voor slimme ziekenhuizen

Ziekenhuizen staan onder enorme druk. Ze moeten 24 uur per dag en 365 dagen per jaar probleemloos functioneren. Onder een constant stijgende kostendruk moeten dokters en verplegers zorgen voor patiënten. Mensen en waardevol materiaal moeten beschermd worden en de technische infrastructuur moet optimaal beheerd worden. Met slimme ziekenhuisoplossingen verlicht Bosch de last voor ziekenhuisoperatoren en medewerkers als het gaat om technische en administratieve taken. Patiënten hebben ook baat bij de nieuwe geconnecteerde diensten in hun ziekenhuiskamer, zoals bijvoorbeeld interactieve infotainmentsystemen.

Geconnecteerd beheerscentrum in het Universitair Ziekenhuis van München

In het ‘Rechts der Isar’-ziekenhuis in München, een van Duitslands grootste medische centra, zorgt een geconnecteerd beheerscentrum voor een optimaal overzicht van de veiligheidsrelevante processen in het ziekenhuis. Vanuit het controlecentrum kunnen medewerkers de ingangen, intercoms en geïnstalleerde videocamera’s bedienen. Vier multi-beeldschermmonitoren maken het mogelijk om de 34 klinieken en afdelingen in de gaten te houden. Het systeem wordt ook gebruikt om veiligheidsrelevante toegangspoorten te controleren. Daarnaast registreren de geconnecteerde camera’s en monitoren de landing van reddingshelikopters, waarschuwen ze de operatiekamer onmiddellijk bij aankomst en informeren ze desbetreffende medewerkers. Om deze nieuwe functies mogelijk te maken, heeft Bosch internetfuncties toegevoegd aan bestaande, niet-digitale bewakingscamera’s en deze in een enkel netwerksysteem samengebracht. Dit bespaart de aankoopkost van meer dan 70 camera’s, zodat de bedrijfskosten en de werklast van medewerkers verlaagd worden.

Climatec: jarenlange partner in de Verenigde Staten

In Noord-Amerika is Bosch-dochtermaatschappij Climatec een langdurige partner van Banner Health. Met 29 vestigingen in 7 staten is Banner Health een van de grootste non-profit zorgverleners in de VS. Bosch plant, ontwikkelt en integreert oplossingen in nieuwe en gemoderniseerde ziekenhuizen voor deze klant. In 15 Banner-faciliteiten voorziet Bosch gebouwautomatisering, airconditioning en branddetectie, evenals een verpleegoproep- en infotainmentsystemen voor patiënten – geïntegreerd, geconnecteerd en uit één enkele bron. Het doel is geconnecteerde oplossingen te gebruiken die economisch en operationeel bedrijfszeker zijn en ook een comfortabele omgeving voor de patiënten creëren.

NH-ziekenhuis in Bangalore heeft lagere energiekosten

Sinds december 2016 is Bosch de energiepartner voor een kankerzorgcentrum met 750 bedden in Bangalore, India, waar jaarlijks ongeveer 390.000 patiënten worden behandeld . Het Mazumdar Shaw Medical Center maakt deel uit van de Narayana Hrudayalaya (NH) keten, een van de grootste zorgverleners met 30 ziekenhuizen op 18 locaties. De kern van het project is een sensor- en softwaregebaseerde energieoplossing die zorgt voor meer energie-efficiëntie. Deze garandeert een hoger comfort voor patiënten en medewerkers. Bosch ondersteunt het facilitair beheer ook in de dagelijkse werkzaamheden met een innovatief energiebeheer- en bewakingssysteem. Dit maakt het voor het centrum mogelijk om – ten opzichte van eerdere uitgaven - ongeveer 12 procent van de kosten te besparen. Medewerkers kunnen hun smartphones, tablets en desktopcomputers gebruiken om op elk moment toegang te krijgen tot de energiegegevens en zo onmiddellijk te reageren op onregelmatigheden.

Indoorlokalisatie kan levens redden

Samen met andere partners werkt Bosch intensief aan de ontwikkeling van andere IoT-gebaseerde diensten voor de ziekenhuissector. In noodsituaties kunnen slimme indooroplossingen het mogelijk maken om bijvoorbeeld dringend noodzakelijke medische apparatuur te lokaliseren en te transporteren naar bepaalde afdelingen binnen het ziekenhuis. Indoorlokalisatie werkt door bijvoorbeeld essentiële medische apparatuur of andere materialen met sensoren uit te rusten. Met behulp van sensortechnologie versturen ze hun positie of status (zoals bijvoorbeeld de accustatus) in realtime via een intern netwerk of de cloud naar dokters en verplegers. Dergelijke oplossingen versnellen de processen in ziekenhuizen en kunnen zelfs levens redden – want in een noodgeval telt elke seconde.