Om alle functies van deze website te kunnen gebruiken, hebt u cookies nodig. Gelieve cookies te activeren en uw browser te vernieuwen. Vervolgens verschijnt een dialoogvenster om cookies te beheren.

Deze website gebruikt cookies voor de functionaliteit, het comfort en de statistieken. U kunt deze instelling op elk ogenblik wijzigen door op “Instellingen wijzigen” te klikken. Indien u instemt met dit gebruik van cookies, klik dan op “Ik ga akkoord”. Onze privacypolicy

Wereldprimeur: aandrijflijn voor elektrische langeafstandstruck

Nikola Motor Company en Bosch ontwikkelen de aandrijflijn van de toekomst voor bedrijfsvoertuigen

  • Ontwikkelingspartnerschap zal brandstofcel en eAxle voor de Nikola Klasse 8 waterstof-elektrische truck vermarkten
  • Bosch biedt automobiel hard- en software aan voor ambitieus lanceringsplan – productie tegen 2021
  • Elektrificatie-incubator: de expertise en portfolio van Bosch helpen startups van concept tot uitvoering
 
 

Deel deze informatie!

 

Contacten


Peter De Troch
Director Corporate Communications and Business Development
Bosch Benelux
H. Genessestraat 1
1070 Brussel
België

 

10.10.2017 | Nederland

Salt Lake City/Stuttgart – Elektrificatie wordt groter dan gedacht. Tegen 2021 wil Nikola Motor Company de Nikola One en Two op de markt brengen, een klasse 8 waterstof-elektrische truck line-up van meer dan 1.000 pk en 2.000 ft lbs aan koppel, bijna het dubbele aan pk van elke andere semi-truck op de weg, en allemaal emissievrij.

Het hart van de Nikola truck line-up is een nieuwe aandrijflijn voor bedrijfsvoertuigen, ontwikkeld dankzij een ontwikkelingspartnerschap tussen Nikola en Bosch. Beide bedrijven vonden de aandrijflijn vanaf de basis opnieuw uit. De expertise van Bosch met betrekking tot de eAxle laat Nikola toe om op korte termijn de elektrische truck op de markt te brengen.

“Bosch is een incubator voor elektromobiliteitsoplossingen. Bosch versnelt de ontwikkeling en helpt een snelle marktdoorbraak te verwezenlijken, ongeacht of het om een startup of een gevestigde OEM gaat,” zegt Dr. Markus Heyn, lid van de Raad van Bestuur van Bosch en verantwoordelijk voor Commercial Vehicles.

“We hebben ons doel nagestreefd om de meest geavanceerde semi-truck ooit op de markt te brengen,” zegt Trevor Milton, stichter en CEO van Nikola. “De ontwikkeling van de aandrijflijn vereiste een innovatieve en flexibele partner die

zich snel kon aanpassen aan ons team. De automotive hard- en software van Bosch maakte het voor ons mogelijk snel de markt te betreden en van onze visie een realiteit te maken.”

De door Bosch ontwikkelde eAxle is een schaalbaar, modulair platform waarbij de motor, vermogenselektronica en versnellingsbak in één compact apparaat vervat zitten. Dit maakt de eAxle geschikt voor alle types voertuigen, van kleine personenauto’s tot lichte vrachtwagens. Nikola en Bosch gebruiken deze kennis om ’s werelds eerste tweemotorige eAxle voor een langeafstandstruck te commercialiseren.

De eAxle voor bedrijfsvoertuigen maakt gebruik van de bewezen elektrische-voertuigen-technologie en SMG-motoren (separate motor generator) van Bosch. Dankzij de technologische visie van Nikola en de integratie-expertise van Bosch kunnen de Nikola-trucks ongeziene doelstellingen voor e-machine-efficiëntie realiseren.

De eAxles worden gekoppeld aan een op maat ontwikkeld brandstofcelsysteem, dat eveneens gezamenlijk door Nikola en Bosch ontworpen werd om een benchmark in rijbereik te realiseren. De algemene besturingselementen van het voertuig worden ontwikkeld op basis van voertuigcontrolesoftware en – hardware van Bosch. De emissievrije aandrijflijn van Nikola en Bosch is ontworpen om - in vergelijking met traditionele aandrijfsystemen - buitengewone prestaties tegen een competitieve ‘total cost of ownership’ te leveren.

“Een doorbraak in mobiliteitstechnologie vereist visionaire doelstellingen, een snelle marktpenetratie en een gedisciplineerde structuur om succes op lange termijn te waarborgen,” zegt Heyn. “Samen met Nikola zetten we ons in om nieuwe niveaus in technologische prestatie en marktpenetratie te realiseren.”

Bosch en Nikola willen gezamenlijk een complete aandrijflijn voor de Nikola line-up ontwikkelen, waaronder ook een veiligheidsconcept en een EV-architectuur. Door gebruik te maken van geavanceerde simulatietechnologieën doorheen het gehele ontwikkelingsproces – van systeemlay-out tot testen en validatie – zullen de Nikola One en Two gelanceerd worden met één van de meest geoptimaliseerde en state-of-the-art systeemontwerpen en voertuigcontroles in de mobiliteitssector.

Meer informatie over de Nikola line-up vindt u op www.nikolamotor.com

Bosch is al sinds 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep heeft in Nederland 18 vestigingen met 3.837 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel, Deventer, Weert en Schiedam.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie vindt u op

www.bosch.com

www.iot.bosch.com

www.bosch-press.com

http://twitter.com/BoschPresse

Volg ons op LinkedIn