Meer dan 130 jaar onderzoek en ontwikkeling om de veiligheid en betrouwbaarheid van voertuigen te verbeteren. Een aanpak trouw aan de geest van Robert Bosch

Bosch blaast in 2017 meerdere kaarsjes uit

• Vernieuwingen om de veiligheid van bestuurders te verzekeren
  • Magneetontsteking, servorem, brandstofpomp, Jetronic, Common Rail en start/stop-systeem: gepatenteerde systemen van Bosch

03.11.2017 | Nederland

130 jaar geleden richtten Robert Bosch en zijn werknemers in Stuttgart de “'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek” op. Deze werkplaats vormde de basis voor Robert Bosch GmbH. Vandaag zet dit bedrijf zich overal ter wereld in om de levenskwaliteit van de mensen te verbeteren met innovatieve producten en diensten. Het doel van de Bosch Groep is: een veiliger en comfortabeler dagelijks leven aanbieden. De belangrijkste troef daarbij is het vermogen om elke dag te innoveren in diverse sectoren. 9,5 procent van de omzet wordt geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling, met als resultaat: bijna 4.600 ingediende internationale octrooien in alle sectoren, en met name in de automobielsector. Door de technologie van Bosch zijn auto’s zuiniger en ecologischer geworden. Ze verhogen de veiligheid van inzittenden en van andere weggebruikers, waardoor autorijden een veilige en aangenamere ervaring geworden is.

1897 – 2017: 120 jaar auto-innovatie

1897 – Laagspanningsmagneetontsteking

De oorsprong van Bosch als toeleverancier in de automobielsector dateert van 1897. In dat jaar ontwierp een 25-jarige elektricien en precisiemonteur uit de werkplaats van Robert Bosch een product dat later een belangrijke rol zou spelen in de automobielindustrie. Het betrof een magneetontsteking voor een stationaire motor. Dit apparaat zorgt voor een betrouwbare verbranding en aandrijving van het voertuig door het lucht/brandstofmengsel 100 keer per minuut op het juiste moment te laten ontbranden. In 1897 installeerde Robert Bosch een magneetontsteking op een driewieler om te testen of het apparaat geschikt was voor dagelijks gebruik op gemotoriseerde voertuigen. Hij kon zich op dat moment moeilijk het belang van zijn eerste product voorstellen, dat eigenlijk een bijproduct was en uiteindelijk het belangrijkste en het oudste product van het bedrijf zou worden. Vijf later werd een hoogspanningsontsteking uitgerust met bougies voorgesteld en werd Bosch een automobielleverancier in Duitsland en de rest van de wereld. Vanaf dit moment zullen de ontstekingssystemen sterk evolueren en een onmisbaar onderdeel worden van de complexe systemen voor motorbeheer. Eén ding blijft onveranderd: ook vandaag is het nog steeds een bougie die het lucht/brandstofmengsel ontsteekt zodat auto’s kunnen starten.

1927 – Pneumatische servorem

De servorem wordt bediend door het rempedaal en vergroot de kracht uitgeoefend door de bestuurder op diezelfde rempedaal. Deze ingenieuze uitvinding verminderde de remafstand van lichte bedrijfsvoertuigen met een derde. Een jaar later, in 1928, introduceerde Bosch de remassistentie, een compacte oplossing voor remondersteuning in personenauto’s. Dit systeem ligt aan de basis voor de ontwikkeling van het antiblokkeerremsysteem ABS en voor de op ABS gebaseerde tractiecontrole (TCS) dat in 1986 gelanceerd werd, en het in 1995 geïntroduceerde elektronisch stabiliteitsprogramma ESP®. Deze systemen zijn vandaag essentiële onderdelen voor veilig remmen.

1967 – Jetronic

In 1959 begint Bosch met het op punt zetten van een elektronisch brandstofinjectiesysteem. Uiteindelijk werd D-Jetronic, dat de druk in het inlaatspruitstuk controleert, in 1967 gelanceerd. D-Jetronic is het eerste elektronisch brandstofinjectiesysteem ter wereld dat op grote schaal geproduceerd wordt. Het maakte zijn debuut in de Amerikaanse versie van de Volkswagen 1600 LE en TLE. Dankzij het D-Jetronic-systeem waren deze auto’s in staat de milieunormen van Californië te respecteren, op dat moment de strengste normen van de Verenigde Staten en de wereld.

1967 – Brandstofpomp

In 1966 ontwikkelt Bosch de eerste elektrische brandstofpomp vanuit een 5-cellige oliebranderpomp en een permanente magneetmotor. Deze techniek werd voor het eerst gebruikt in het D-Jetronic-systeem. In 1967 brengt Bosch zijn eerste brandstofpompen op de markt, die bijna 10 jaar lang een nichemarkt zijn. Het duurde tot de jaren ‘70 en de verstrenging van de emissiewetgeving voor dit onderdeel zijn volle waarde bewees. Brandstofpompen zijn perfect compatibel en aanpasbaar op de katalysatoren, waardoor de uitstoot met bijna 90% verlaagd kon worden. De brandstofpomp is vandaag een essentieel onderdeel van elk nieuw geproduceerd voertuig.

1997 – Common Rail

Het hogedrukdieselinjectiesysteem dat in 1997 op de markt gebracht wordt onder de naam Common Rail betekende een mijlpaal in de vermindering van de uitstoot van auto’s. In 2010 was dankzij deze technologie de uitstoot van vervuilende stoffen met meer dan 96 procent verminderd ten opzichte van het jaar 1990. Het hogedrukdieselinjectiesysteem van Common Rail verhoogt het vermogen van voertuigen terwijl de uitstoot en het brandstofverbruik vermindert. De constante hoge druk waarbij de brandstof opgeslagen wordt in alle cilinders van het Common Rail-systeem kan tot acht injecties op een enkel injectiesysteem aan en leidt tot betere prestaties en een verlaagde CO2-uitstoot.

2007 – Start/stop

Het start/stop-systeem zet de verbrandingsmotor af als het voertuig bij een rood licht of in een file stopt. De motor start automatisch opnieuw wanneer de bestuurder het koppelingspedaal induwt en schakelt. Voor dit systeem heeft Bosch een specifieke starter met een krachtige elektromotor en een stil en verbeterd schakelmechanisme ontwikkeld. Dit zorgt voor een snelle, stille en veilige start van de motor. Het start/stop-systeem verlaagt het brandstofverbruik tot acht procent en vermindert ook de CO2-uitstoot.