Om alle functies van deze website te kunnen gebruiken, hebt u cookies nodig. Gelieve cookies te activeren en uw browser te vernieuwen. Vervolgens verschijnt een dialoogvenster om cookies te beheren.

Deze website gebruikt cookies voor de functionaliteit, het comfort en de statistieken. U kunt deze instelling op elk ogenblik wijzigen door op “Instellingen wijzigen” te klikken. Indien u instemt met dit gebruik van cookies, klik dan op “Ik ga akkoord”. Onze privacypolicy

EICMA 2017: Hoe Bosch de motorfiets voorbereidt op de toekomst

Bosch-divisie ‘Two-wheeler and powersports’ groeit twee keer zo snel als de markt

  • Dr. Dirk Hoheisel, lid van de Raad van Bestuur van Bosch: “Megatrends zoals urbanisatie en duurzaamheid zullen de mobiliteit en motorfiets zoals wij die vandaag kennen fundamenteel veranderen.”
  • Bosch verwacht met motortechnologieën een omzet van één miljard euro te realiseren
  • Bosch-technologieën maken de motorfiets klaar voor de toekomt door de motorfiets veiliger en de aandrijflijn efficiënter te maken
  • Kleine titanen: Bosch-aandrijflijn voor lichte elektrische voertuigen vermindert de complexiteit en kosten – voor fabrikanten en voor iedereen die elektrisch door de stad wil rijden
 
 

Deel deze informatie!

 

Contacten


Peter De Troch
Director Corporate Communications and Business Development
Bosch Benelux
H. Genessestraat 1
1070 Brussel
België

 

13.11.2017 | Nederland

Milaan – “Megatrends zoals urbanisatie en duurzaamheid zullen de hedendaagse mobiliteit en motorfiets fundamenteel veranderen”, zegt Dr. Dirk Hoheisel, lid van de Raad van Bestuur van Robert Bosch GmbH. “Bosch-technologieën maken de motorfiets klaar voor de toekomst door de motorfiets veiliger en de aandrijflijn efficiënter te maken”. Bosch wil de motorfiets en de mobiliteit van de toekomst ongevallen-, stress-, en emissievrij maken.

Tweewielers zijn steeds meer in vraag: als transportoptie in opkomende massamarkten of als onderdeel van een multimodale mobiliteit in grote steden. Tegen 2021 zou de jaarlijkse wereldwijde productie van tweewielers ongeveer 160 miljoen eenheden bedragen – een derde meer dan vandaag. Dit maakt motortechnologie een opmerkelijke succesfactor voor zakelijke activiteiten. De Bosch-divisie ‘Two-wheeler and powersports’, die in Yokohama, Japan, is gevestigd, blijft groeien binnen de wereldwijde markt van motorfietsen en racesport. De divisie verwacht dit jaar een omzetgroei van meer dan 20 procent in vergelijking met 2016. Dat is twee keer zo snel als de markt. Tegen 2020 zal Bosch met motortechnologie een omzet van één miljard euro realiseren. Bosch biedt rijhulpsystemen, connectiviteitsoplossingen en moderne aandrijflijnen en elektrificatiesystemen voor tweewielers en powersportvoertuigen.

Connectiviteit: de volgende stap in de evolutie naar veilig rijden

Een van de doelstellingen van Bosch is motorrijden ongevallenvrij maken. Voor Bosch begint de veiligheid van een tweewieler bij de e-bike. Dankzij de eerste productie van het antiblokkeerremsysteem (ABS) voor eBikes, gaat het succesverhaal van rijhulpsystemen voor tweewielers van Bosch verder. Door dit systeem wordt de remafstand kleiner. Bovendien wordt hierbij verhinderd dat het achterwiel omhoogkomt als de bestuurder te hard remt op een ondergrond met een goede grip. Volgens een ongevallenstudie van Bosch kan het aantal ongevallen met een pedelec met ongeveer een vierde verminderd worden indien alle pedelecs met een ABS-systeem zouden uitgerust zijn. Als ’s werelds toonaangevende leverancier van motortechnologie, heeft Bosch met rijhulpsystemen zoals ABS, MSC (Motorcycle stability control) en side view assist een stevige positie in de markt veroverd. Toch zijn de mogelijkheden voor het ontwikkelen van innovatieve technologieën voor veilig rijden nog lang niet uitgeput:

“Onze visie voor de toekomst is connectiviteit in de eerste plaats te gebruiken om ongevallen te voorkomen. Technologieën voor geautomatiseerd en geconnecteerd rijden vergroten de verdere ontwikkeling van auto’s in een sneltempo. Als ook motorfietsen de uitdagingen van de mobiliteit in de toekomst willen overwinnen, moeten ze tot dezelfde technologieën toegang hebben,” zegt Hoheisel.

Bosch ontwikkelt daarom connectiviteitssystemen die bestuurders in staat stellen te communiceren met andere voertuigen, de infrastructuur, en de andere weggebruikers. Dankzij dit digitale beschermingsschild is er communicatie tussen motorfietsen en auto’s mogelijk. Lang voordat de bestuurders of de sensoren van voertuigen een motorfiets in het oog krijgen, informeert deze technologie hen dat er een motorfiets nadert. Zo kunnen ze een defensievere rijstijl aannemen. Een andere oplossing die bestuurders toelaat om geconnecteerd en veilig te rijden is de ‘connected horizon’; bestuurders kunnen voorbij de volgende bocht kijken en op voorhand een waarschuwing krijgen voor mogelijke risico’s. Tegen 2025 zal meer dan 70 procent van de nieuwe geregistreerde motorfietsen wereldwijd geconnecteerd zijn.

Klein formaat, grote impact

Niet enkel connectiviteit groeit sterk bij Bosch, ook elektromobiliteit. In de komende jaren wordt verwacht dat de markt voor lichte elektrische voertuigen zoals eScooters met ongeveer 40 procent zal groeien. Studies tonen aan dat tegen 2020 wereldwijd ongeveer 100 miljoen lichte elektrische voertuigen geproduceerd zullen worden. “Elektromobiliteit zal sneller toenemen in het segment van kleine voertuigen. Kleine elektrische voertuigen hebben wereldwijd een mooie toekomst,” zegt Hoheisel. Daarom heeft Bosch schaalbare aandrijfsystemen ontwikkeld die de elektrificatie van lichte voertuigen op vier, drie of twee wielen mogelijk maken, zoals de Govecs eSchalbe of de AIMA eScooter. Deze systemen bestaan uit een motor, controle-eenheid, accu, lader, display (HMI) en een connectiviteitsbox, evenals een interactieve app die de smartphone van de bestuurder verbindt met het voertuig. De elektrische aandrijflijnoplossingen van Bosch zijn schaalbaar in alle performantieklassen tussen 0,25 en 20 kW. Voertuigfabrikanten profiteren van een uitgebreide systeemoplossing die snel kan worden geïntegreerd, en dat betekent ook minder ontwikkelingsinspanningen. Dit vermindert de complexiteit, varianten en kosten – voor zowel fabrikanten als iedereen die elektrisch door de stad wil rijden. Een bijkomend voordeel is dat kleine voertuigen niet enkel de uitstoot verminderen, maar ook het lawaai.

Terwijl Bosch zijn inspanningen op het gebied van elektrische mobiliteit verhoogt, blijft het bedrijf ook de verbrandingsmotor met elektronische motormanagementoplossingen verbeteren. Deze laten tweewielers en powersportvoertuigen toe te voldoen aan de nieuwste emissienormen, zoals Euro 5 en BS 6 (Bharat stage). Hierdoor vermindert de CO2 -uitstoot en voldoen ze nog steeds aan de vraag naar de nieuwste functionaliteiten en verbeterde prestaties.

Meer informatie:

Bosch is al sinds 1903 aanwezig in Nederland. De Bosch Groep heeft in Nederland 18 vestigingen met 3.837 medewerkers. De belangrijkste productielocaties bevinden zich in Tilburg, Boxtel, Deventer, Weert en Schiedam.

De Bosch Groep is een wereldwijd toonaangevend technologiebedrijf en dienstverlener. Er werken wereldwijd ongeveer 390.000 medewerkers (situatie op 31 december 2016). Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 73,1 miljard euro. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. Als toonaangevende IoT-onderneming biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme woningen, slimme steden, geconnecteerde mobiliteit en geconnecteerde industrie. Ze gebruikt haar knowhow op het vlak van sensortechnologie, software en diensten, alsook haar eigen IoT-cloud om aan haar klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van Bosch Group bestaat erin innovaties aan te reiken voor een geconnecteerd leven. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiast maken. Op die manier biedt de onderneming wereldwijd "Technologie voor het leven". De Bosch Groep bestaat uit Robert Bosch GmbH en de ongeveer 440 dochterondernemingen en regionale filialen in zowat 60 landen. Verkoop- en dienstverlenende partners meegerekend dekt het wereldwijde productie-, ontwikkelings- en verkoopnetwerk van Bosch nagenoeg elk land in de wereld. De basis voor de toekomstige groei van de onderneming is haar innovatiekracht. Verdeeld over 120 vestigingen over de hele wereld stelt Bosch 59.000 werknemers te werk in onderzoek en ontwikkeling.

De onderneming werd in 1886 in Stuttgart opgericht door Robert Bosch (1861-1942) als 'Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek'. De bijzondere aandeelhoudersstructuur van Robert Bosch GmbH staat garant voor de ondernemingsautonomie van Bosch Group. Die structuur biedt de onderneming de mogelijkheid om op lange termijn te plannen en te investeren in toekomstgerichte oplossingen. In totaal is 92 procent van de aandelen van Robert Bosch GmbH in handen van Robert Bosch Stiftung GmbH, een instelling van algemeen nut. De meerderheid van de stemrechten ligt bij Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Meer informatie vindt u op

www.bosch.com

www.iot.bosch.com

www.bosch-press.com

http://twitter.com/BoschPresse

Volg ons op LinkedIn