Investeren in groene ideeën

This Flash Video Player requires the Adobe Flash Player.

Investeren in groene ideeën

Waar aandelen in nieuwe ondernemingen meer dan alleen dividend opleveren.

"Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is ... groen." Veel goede spellen voor kinderen beginnen eenvoudig en worden dan vooral daarom heel erg spannend. Het ligt daarom bijna voor de hand om de oprichting van een onderneming te vergelijken met een spel voor kinderen. Dat begint namelijk vaak ook met een eenvoudig idee dat zich vervolgens langzaam ontvouwt en vorm krijgt. En hoe meer spelers er meedoen, hoe spannender het kan worden – bij het spel net zo goed als bij het oprichten van een bedrijf. Dus waar kunnen we groene dingen zien?

Bijna alles in het gebied rondom het hoofdkantoor van Bosch in Stuttgart Schillerhöhe is groen. Niets dan bomen, zover het oog kan zien. Veel Bosch onderzoekers zien echter ook groen. Ongeveer 45% van de uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling zijn bedoeld voor producten waarmee uiteindelijk energie en natuurlijke hulpbronnen worden bespaard.

Voorbeelden hiervan zijn groene vaatwasmachines, groene verwarmingssystemen en groene zonnecellen. "Maar papa, onze vaatwasmachine is toch wit?" "Ja, maar weet je..." En op dat punt wordt het spel echt spannend.

Wie ziet er nog meer iets groens? "Wij zien organische zonnecellen," zegt Heliatek. "En wij zien lithium-ionaccu's," zegt Samsung. "Wij zien ook iets groens," zegt GreenPeak, "namelijk draadloze technologie die haar eigen energie oogst." "Mmm," zegt Bosch, "daar hebben wij ook al eens naar gekeken. Vertel er eens iets meer over. Misschien kunnen we helpen en samen nog meer groene dingen maken." En dan wordt het ook spannend voor ondernemingen.