Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48IC-logoutIC-upIcon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist
Design Responsible Engineer

Maud Groener

“Het is een compleet nieuwe uitdaging om kennis op te doen in de automotive wereld, maar daar maak ik mij geen zorgen over want ik zie het als een kans om mijzelf te ontwikkelen bij Bosch! „

Vandaag is het eindelijk zover…

Maanden lang zijn we bezig geweest met het maken van een ontwerp voor een nieuwe duwband! Een duwband is een metalen band bestaande uit ongeveer 400 schakeltjes en één of twee snarenpakketten. De duwband zit in een Continu variabele versnellingsbak. Een CVT (continuously variable transmission) is een transmissie met een continue bereik aan versnellingen waardoor de motor dichterbij het optimale efficiencypunt kan draaien. Veel mensen (zeker van de oudere generatie) kennen een CVT van de Variomatic in vroegere DAFjes, maar tegenwoordig zijn er genoeg andere automatische persoonsauto’s waar een CVT in zit. Één op de vier automatische transmissies wereldwijd is zelfs een CVT! Het verschil met een andere type automaten is dat door het continue bereik aan versnellingen, je niet de overgangen van de ene naar de andere versnelling hebt zoals je bij ander type automaten wel hebt en voelt. Het biedt veel comfort voor de bestuurder.

Ik werk bij Bosch Transmission Technology in Tilburg, waar we de duwband, één van de belangrijkste onderdelen van een CVT, ontwikkelen. Als ‘Design Responsible Engineer’ ben ik verantwoordelijk voor één van de vele ontwerpen van de duwband. Het doel van mijn ontwerp is het verhogen van het rendement. Een hoger rendement resulteert in een lager brandstof verbruik en minder CO2 uitstoot. Tijdens mijn allereerste werkdag verbaasde het me dat aan zo’n eenvoudig product, zoveel te onderzoeken valt. Maar al snel kwam ik erachter dat het helemaal geen eenvoudig product is.

De afgelopen maanden zijn heel dynamisch geweest en vroeg ik mezelf van alles af. Welke parameters kan ik veranderen om het rendement te verhogen? Hoeveel hoger wordt het rendement dan? Welke andere gevolgen heeft het als ik een parameter verander? Kunnen ze in de fabriek mijn ontwerp wel maken als ik deze parameter verander? Vragen die allemaal op een exclusieve manier te beantwoorden zijn. De ene keer gebruik ik mijn boerenverstand, de andere keer maak ik een model of gebruik ik bestaande geavanceerde modellen. Echter, wat ik het leukste vind is het samen werken met de mensen die het proces ontwerpen. We hebben veel vergaderingen over de mogelijkheden om bepaalde parameters te veranderen, want als zij het niet kunnen maken, heeft het voor mij geen zin om het zo te ontwerpen.

Maar vandaag is het eindelijk zover: de eerste proto-run in de fabriek. In een proto-run worden grote hoeveelheden schakels gestanst met als doel de machines te testen en bruikbare schakels te produceren. Enkele weken geleden is het ontwerp vastgelegd. De onderdelen voor het proces zijn besteld en zijn vorige week binnen gekomen. Nu gaat het gebeuren, de mensen van het proces zijn in de fabriek alle instellingen aan het controleren en ik sta ongeduldig te wachten tot ze daadwerkelijk de eerste schakels gaan stansen. De eerste paar slagen galmen door de ruimte. Daar komen de eerste paar schakels uit de machine. Geweldig om het allereerste ontwerp, dat jij gemaakt hebt, te zien en te voelen in je hand.

Nu is het wachten op het volgende spannende moment dat ook niet lang meer gaat duren: testen! Hoe gaat de duwband zich gedragen? Haalt de band het rendement dat ik van te voren berekend heb? Ook al heb ik er alle vertrouwen in, het blijft spannend, want er zullen altijd resultaten uitkomen die niet volgens verwachting zijn.

Ik ben Maud Groener en ik werk ondertussen alweer 3 jaar bij Bosch Transmission Technology in Tilburg als Design Responsible Engineer. Na mijn opleiding BioMedical Engineering ben ik opzoek gegaan naar een technische uitdaging. Van BioMedical Engineering naar de automotive wereld, dat had ik nooit gedacht. En toch zit ik hier op mijn plek. Het medische gedeelte van mijn opleiding mis ik gek genoeg nog niet en blijkt dat het samenwerken met verschillende disciplines mij het meest intrigeert.

Het is een compleet nieuwe uitdaging om kennis op te doen in de automotive wereld, maar daar maak ik mij geen zorgen over want ik zie het als een kans om mijzelf te ontwikkelen bij Bosch!

Vandaag is het eindelijk zover…
Foto door: Rob Deelen
Diversiteit is ons voordeel

Diversiteit is ons voordeel

Diversiteit is een centrale pilaar van het commerciële succes van Bosch omdat het de voorwaarden schept voor innovatie.

Deel dit op: