Ga naar de hoofdinhoud
Bosch in Nederland

AI-onderzoek ontwikkelt de voertuigen van de toekomst

De samenwerking tussen Bosch en DELTA Lab

DELTA Lab

Bosch naar een AI-gedreven IoT-bedrijf

De auto zal ook in de toekomst het belangrijkste transportmiddel blijven. Nieuwe technologieën, zoals het Internet of Things, artificiële intelligentie en de brandstofcel stimuleren de overgang naar een duurzame mobiliteit. Een mobiliteit waarin intelligente voertuigen een belangrijke rol zullen spelen.

Sinds april 2017 werkt Bosch nauw samen met de Universiteit van Amsterdam. Aan het DELTA Lab (Deep Learning Technologies Amsterdam) doen 9 promovendi en een postdoctoral researcher onderzoek naar deep learning en de integratie van AI bij voertuigen. Bosch ondersteunt dit onderzoek.

Herke van Hoof, Assistent Professor aan de Universiteit van Amsterdam, licht toe: “Bij DELTA Lab doen we fundamenteel onderzoek op lange termijn. Wij ontwikkelen de basis waarop meer toepassingsgericht verder gewerkt kan worden.”

Quote Herke DELTA Lab

Waarom deep learning en intelligente voertuigen?

Zelfrijdende voertuigen worden stilaan realiteit. Camera’s en sensoren nemen de bestuurdersfunctie dan over zodat de auto op een veilige manier kan rijden. In weinig complexe situaties, zoals rijden op een snelweg, is geautomatiseerd rijden vandaag al perfect mogelijk. Het dagelijkse stadsverkeer is echter veel complexer. Er zijn veel meer variabelen waar een ‘slimme’ auto rekening mee moet houden: andere weggebruikers zoals fietsers, voetgangers en trams bewegen zich voort in een ingewikkelde weginfrastructuur met stoplichten of gevaarlijke kruispunten. Het is belangrijk dat zelfrijdende auto’s dergelijke situaties juist inschatten en tijdens kritieke situaties de correcte beslissing nemen.

”Het is heel moeilijk alle situaties te kennen waarin een voertuig terecht kan komen. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om vooraf alle mogelijke sensorwaarden te beschrijven. Via machine learning kunnen in die sensorwaarden wel patronen herkend worden. Tenslotte moet de machine ook leren welke beslissing genomen moet worden en dat is een heel complexe en moeilijke oefening,” stelt van Hoof.

Deep learning is een specifieke toepassing van AI, gebaseerd op de werking van het menselijke brein. De neuronenstructuur van het menselijk brein wordt nagemaakt in een kunstmatig netwerk: een module van cellen. Elke module verwerkt bepaalde input. Door de verschillende modules te linken, zijn analyses van complexere situaties mogelijk. Bij DELTA Lab wordt onderzocht hoe deze netwerken efficiënter gemaakt kunnen worden. Om een concreet voorbeeld te geven: ‘Hoe kan een intelligente auto een fietser herkennen?’ Dat kan omdat de onderzoekers miljoenen foto’s van fietsers opladen. Zij duiden aan waar de fietser staat, zodat de machine de verschillende beelden van fietsers kan herkennen. Daarnaast zijn er ook nuances nodig: gewone fiets versus bakfiets, fietser in daglicht of schemering, met of zonder opvallende kledij, … Het uiteindelijke doel is beeldherkenning op basis van minder data en minder geheugen.

Intelligente Voertuigen

Vruchtbare samenwerking tussen universiteit en bedrijf

DELTA Lab + Bosch

Voor de Universiteit van Amsterdam is samenwerken met bedrijven erg belangrijk. “Bedrijven die investeren in onderzoek hebben heel veel kennis en knowhow die ook voor ons als universiteit erg nuttig zijn. Bedrijven hebben bijvoorbeeld heel wat data van een productieproces of van camera’s. Met die data kunnen wij als onderzoekers aan de slag. Door samen te werken met bedrijven krijgen wij ook een beter inzicht in wat voor hen belangrijk is. En er is uiteraard ook het financiële plaatje: zij financieren bepaalde onderzoeksprojecten.”

“De samenwerking met Bosch verloopt erg vlot. Elke maand is er een update tussen een student en één van de onderzoekers van Bosch,” zegt van Hoof. Daarnaast zijn de onderzoekers van DELTA Lab een paar weken per jaar welkom in het Bosch Center for Artificial Intelligence in het Duitse Renningen.

De toekomst van artificiële intelligentie

Volgens Herke van Hoof is het noodzakelijk om ook in Europa blijvend onderzoek te doen naar AI. “Artificiële intelligentie helpt de technologie te verbeteren. Het heeft de potentie om meer comfort te garanderen, de veiligheid te verhogen en de processen efficiënter te maken. Om een voorbeeld te geven: als een auto de omgeving rondom het voertuig begrijpt en de juiste inschatting kan maken, kan hij ook de juiste beslissing nemen.”

Of machines uiteindelijk slimmer worden dan de mens, blijft de vraag. “Ik zie veel mogelijkheden in een goede samenwerking tussen mens en machine. Machines kunnen heel veel data verwerken op korte tijd (en daardoor saaie en repetitieve taken overnemen), terwijl de mens beter is in creatieve taken of het leggen van verbanden.”

We beseffen het misschien niet, maar AI is vandaag al sterk aanwezig in het dagelijkse leven - Bosch is één van de drijvende krachten. Een intelligent voertuig vraagt echter nog wat meer tijd. Het is enerzijds een kwestie van vertrouwdheid en anderzijds een kwestie van technologie. Die moet nog een heel eind verbeteren, zowel technisch als op het gebied van het nemen van goede beslissingen.

Dat laatste is ook een belangrijke ethische kwestie: wat zijn ‘goede’ beslissingen? Hoe zorg je ervoor dat de machine door AI op de juiste manier gevoed wordt? Is het bovendien toegestaan dat machines fouten maken? En als er een fout wordt gemaakt, kan dan verklaard worden waarom de machine die keuze heeft gemaakt? Er moet rekening worden gehouden met zowel technologische als maatschappelijke uitdagingen. Dit zijn kwesties die DELTA Lab samen met Bosch in de loop van de tijd zal helpen beantwoorden.

AI