Ga naar de hoofdinhoud
Bosch in Nederland
Electrificatie

De toekomst is opwindend

Elektriciteit is een vitaal onderdeel van ons dagelijks leven - het maakt ook veel aspecten van het leven duurzamer

Electrificatie

Gisteren

Zo'n 150 jaar geleden werd elektriciteit voor het eerst geïntroduceerd in fabrieksgebouwen en privéwoningen. Politicus en wetenschapper Benjamin Franklin had al in de achttiende eeuw aangetoond dat bliksem geen straf van God is, maar een elektrisch fenomeen.

Vandaag

Vandaag kunnen we ons geen leven zonder elektriciteit meer voorstellen. Elektriciteit zorgt voor licht als het donker is, drijft machines aan en vormt de basis voor het digitale tijdperk. Bovendien komen er voortdurend nieuwe toepassingen bij, zoals de snel groeiende elektromobiliteit.

Morgen

De stijgende vraag naar elektrische energie stelt de wereld ook voor uitdagingen. Om de klimaatverandering tegen te gaan zijn investeringen in energiebesparende oplossingen nodig. De ontwikkeling en productie bij Bosch verloopt nu al klimaatneutraal. Zo gebruikt Bosch een energieplatform om het verbruik van zijn machines te beheren en te beperken.

Een vonk die alles veranderde

De afbeelding toont een oud bouwplan van Bosch, gereedschap en een boormachine.

In 1902 werd bij Bosch een levensbelangrijke vonk ontstoken: de uitvinding van de hoogspanningsbougie met magneetontsteking voor automotoren bleek een absolute voltreffer. Sindsdien heeft Bosch tal van innovaties geïntroduceerd op het vlak van elektrificatie en vernieuwende producten, van elektrische apparaten en brandstofcellen voor energieproductie tot aandrijvingen voor elektrische wagens. Elektromobiliteit is niets nieuws voor Bosch. De onderzoeksafdeling van de onderneming bouwde en testte al in 1967 een volledig elektrische wagen. In 1973 kreeg het publiek een nieuw prototype te zien in de vorm van een aangepaste middelgrote break met zowel een verbrandings- als een elektromotor.

“Energie-efficiëntie is de motor van innovatie.”
Volkmar Denner, CEO van Bosch

De toekomst vormgeven met energie-efficiëntie

electrification

Heel wat Bosch-producten, zoals elektrisch gereedschap en huishoudtoestellen, zijn uitgerust met energiebesparende motoren, waardoor ze uiterst energie-efficiënt zijn. Bosch ontwikkelt ook vastoxidebrandstofcellen (SOFC - solid oxide fuel cell), een oplossing voor klimaatvriendelijke energieproductie. Ook in de toekomst zullen de elektrische oplossingen van Bosch het dagelijks leven thuis, onderweg en in de industrie efficiënter, makkelijker en duurzamer blijven maken.

Formule E – de elektrisch aangedreven raceklasse

Enkele Formule E-wagens op een circuit.

De Formule E is het centrum van de elektromobiliteit. Grote merken en teams ontwikkelen hier voor wedstrijden overal ter wereld technologieën die later worden toegepast in productiemodellen voor de consument. Daarom is Bosch een partner van de Formule E en ontwikkelt de onderneming bijvoorbeeld een volledig elektrische aandrijving voor het Dragon Penske Autosport-team.

Door eindeloze woestijnen en ijsvlakten

Een elektrische SUV rijdt offroad door een woestijn.

Extreme E is de nieuwe en spectaculaire offroadklasse voor volledig elektrische SUV's. In de Extreme E zijn extreme omstandigheden de regel in plaats van de uitzondering. Het doel van de Extreme E is het bewustzijn te bevorderen van de gevolgen van de klimaatverandering die vandaag al zichtbaar zijn tegen de achtergrond van adembenemende vergezichten, van Saoedi-Arabië tot Groenland. Bosch levert het elektrische gereedschap voor de designers en technici van deze offroadklasse.

Duwbanden voor CVT: transmissie als strategische differentiator

Duwbanden voor CVT: transmissie als strategische

Han-Hein Spit, Vice President Project Management, Marketing and Sales bij Bosch Transmission Technology in Tilburg illustreert hoe op meerdere vlakken klimaatneutraliteit aan kostenefficiëntie én aan slim zakendoen kan worden gekoppeld. Bosch Transmission Technology ontwikkelt en produceert duwbanden voor (Continu Variabele Transmissie), een schakeltechnologie die zowel voor klassieke brandstofmotoren als voor hybride voertuigen tal van voordelen oplevert. Het bedrijf stelde onlangs de CVT4EV voor, een transmissieconcept met de Bosch-duwband voor elektrische voertuigen. Dit compacte en modulaire systeem bevordert de prestaties en kan het verbruik van elektrische voertuigen verder verbeteren, terwijl het comfort van elektrisch rijden behouden blijft doordat er geen schakelmomenten voelbaar zijn.

“Wij werken nu al aan diversificatie binnen het aanbod van elektrische voertuigen. Dat is nodig als je de klanten mee wil hebben: met slechts één enkel model zal je de markt nooit overtuigen. Met onze duwbanden voor CVT kunnen we de juiste transmissie-oplossing bieden voor elk type voertuig waarmee je kostefficiëntie kan koppelen aan kracht, comfort of lagere uitstoot, afhankelijk van de aandrijving”, licht Spit toe, “en dit alles gebaseerd op hetzelfde platform.”