Ga naar de hoofdinhoud
Bosch in Nederland

#LikeABosch: Van IoT-pionier tot trendsetter

6 markante momenten in de IoT-reis van Bosch

Computer delen

Wat in 1983 begon met een geconnecteerde drankenautomaat, heeft vandaag een steeds grotere invloed in ons dagelijks leven. Het Internet of Things (IoT) is de laatste jaren sterk gegroeid. In 2020 zullen er 30 miljard ‘dingen’ wereldwijd verbonden zijn met het internet. Binnen vijf jaar zijn dat er 75 miljard. Ook Bosch loopt voorop in die digitale revolutie. Sinds 1995 investeert het bedrijf in technologieën die de basis leggen voor het Internet of Things. De laatste jaren profileert Bosch zich ook steeds meer als expert op het gebied van geconnecteerde oplossingen. Dit is de geschiedenis van de Bosch’ IoT-reis in 6 spraakmakende momenten.

25 jaar geleden… hoe het begon

25 jaar geleden begon Bosch met de productie van wat uiteindelijk een baanbrekende IoT-technologie zou worden: MEMS. Het bedrijf startte in 1995 met het produceren van deze micro-elektromechanische systemen. MEMS zorgden in de jaren 90 voor een indrukwekkende revolutie in microtechnologie. De minuscule sensoren werden in de vroege beginperiode vooral gebruikt voor automobieltoepassingen, maar zouden later een belangrijke rol spelen in smartphonetechnologie. Rond 2010 werden MEMS ook cruciaal voor IoT-toepassingen. En zo werd Bosch als vanzelf een IoT-pionier. De jarenlange expertise in microtechnologie maakte van het bedrijf de go-to-partner voor nieuwe IoT-projecten. De Bosch-sensoren met MEMS-technologie zouden op termijn de drijvende kracht vormen achter toepassingen voor slimme voertuigen, drones, wearables en zo veel meer.

Bosch ConnectedWorld 2014: kick-off van een nieuwe identiteit

In het eerste decennium van de twintigste eeuw werden de mogelijkheden van AI, IoT en digitalisering pas echt duidelijk. Bosch greep het momentum en organiseerde in 2014 voor het eerst ‘Bosch ConnectedWorld’, een evenement waar ‘leidinggevenden, besluitvormers, digitale transformators, innovators, ontwikkelaars, ondernemers en IoT-enthousiastelingen samenkomen om de creatie van geconnecteerde dingen en oplossingen te stimuleren.’ Zo profileerde het bedrijf zich steeds meer als voorloper op het gebied van IoT. En dat werkte. In februari 2020 tekenden 3.500 deelnemers in voor Bosch ConnectedWorld, een opmerkelijke stijging tegenover de 300 aanwezigen tijdens de eerste editie van het evenement.

Bosch Connected World Event

2016: Lancering van de Bosch IoT Suite

Na jarenlange investeringen in IoT-hardware, lanceerde Bosch in 2016 voor het eerst een cloudplatform dat de verdere uitbouw van zijn ‘connected’ portfolio moest consolideren. De Bosch IoT Cloud verbond in het lanceringsjaar al meer dan 5 miljoen slimme apparaten en machines. Het grote succes van de cloud was het startschot voor een omvattender project: de Bosch IoT Suite. Dit open-source softwareplatform vormde sindsdien een flexibele basis voor uiteenlopende IoT-oplossingen, van voertuigen tot gebouwen en winkelruimtes. Sinds de lancering ondersteunt de Bosch IoT Suite meer dan 250 internationale projecten en connecteert het meer dan 10 miljoen apparaten wereldwijd.

CES 2019: imagocampagne #LikeABosch

Met de IoT Suite zet Bosch zich sinds 2016 in de markt als innovatieve speler in de digitale sector. Dat jaar investeerde het bedrijf ook in zo’n 14.000 IoT-vacatures voor afgestudeerde academische en tal van nieuwe projecten. Toch beschouwde het grote publiek Bosch op dat moment nog niet als échte IoT-aanbieder. Tijdens de technologiebeurs CES 2019 veranderde dat. Op dit technologisch evenement presenteerde het bedrijf zijn nieuwe IoT-imagocampagne #LikeABosch, compleet met een ludiek hiphop-filmpje dat de onbegrensde mogelijkheden van het Internet of Things tastbaar maakte. De clip toonde een jongeman die voor alles een snelle oplossing heeft dankzij de geconnecteerde technologie van Bosch. Een auto besturen, het gras maaien of koffiezetten? Met de IoT-toepassingen van Bosch is alles mogelijk. De populaire slogan #LikeABosch en de spraakmakende voorbeelden in het filmpje brachten het Internet of Things waar het moest zijn: dicht bij de mensen.

Man aan het staan in de keuken like a bosch

Bosch.IO in 2020: een nieuw hoofdstuk binnen het bedrijf

In 2020 was het tijd voor een nieuw hoofdstuk. De IoT-expertise die Bosch de afgelopen decennia had opgedaan, werd samengebracht in een nieuwe dochteronderneming: Bosch.IO GmbH. De meer dan 900 werknemers van de Bosch-dochter leveren sindsdien een totaalaanpak voor IoT-projecten: van advies tot implementatie en uitvoering. Software- en hardwarespecialisten, cloudingenieurs en UX-designers werken er samen aan baanbrekende technologie. Zo heeft Bosch.IO de juiste mensen en skills in huis om van elk project een succes te maken. ‘Met Bosch.IO versterken we onze positie als toonaangevend IoT-bedrijf’, besloot Michael Bolle, lid van de raad van bestuur van Bosch, bij de start van dit nieuwe hoofdstuk.

Een visie voor de toekomst

Vrouw in IoT shuttle mobile

Wat willen we nu doen?

IoT zit in de geschiedenis van Bosch, zo veel is duidelijk. Sinds 1995 investeerde het bedrijf volop in de geconnecteerde technologie van de toekomst. En daarbij ging Bosch ook altijd de maatschappelijke dialoog aan. Tijdens Bosch ConnectedWorld 2020 kondigde CEO Volkmar Denner aan dat zijn bedrijf een effectieve bijdrage wil leveren aan de discussie over technologie en ethiek. De CEO stelde een ethische code voor AI voor, die de Bosch-medewerkers richtlijnen geeft over de toepassing van AI. Daarnaast wil Bosch ook een opleiding voor 20.000 medewerkers organiseren over het gebruik van AI. ‘Artificiële intelligentie dient mensen,’ zei Denner tijdens Bosch ConnectedWorld 2020. ‘Onze ethische code geeft onze medewerkers duidelijke richtlijnen voor de ontwikkeling van intelligente producten. We willen dat mensen onze AI-producten vertrouwen.’

Deel dit op: