Verkopen, installeren, repareren - de geschiedenis van Bosch Car Service

Chauffeurs en self-drivers
Toen auto's nog voorbehouden waren aan een paar rijke burgers, rond 1900, hadden ze chauffeurs en monteurs — die over het algemeen in staat waren om het voertuig van hun werkgever te repareren. De industriële productie en dalende prijzen in de jaren 20’ breidden de kring van chauffeurs uit en auto's werden betaalbaar voor de hogere middenklasse.
Maar veel van deze “self-drivers” hadden geen idee hoe ze autoaccessoires in hun voertuigen moesten installeren of defecte onderdelen moesten vervangen. Dus wie konden ze om hulp vragen? Een gespecialiseerde werkplaats.

Service tijdens snelgroeiende automobielindustrie

Toen autorijden in de jaren 20’ echt op gang kwam, zag Bosch kansen om meer zaken te doen met de verkoop en installatie van eigen producten in gecontracteerde werkplaatsen. De strategie die het bedrijf hanteerde, was er om een uitgebreide klantenservice op te zetten: de Bosch Service. De eerste “ Einbau - und Reparatur-Werkstätte der Robert Bosch AG” (Installatie- en reparatiewerkplaats) werd 95 jaar geleden opgericht in de oudste garage van Hamburg, Max Eisenmann & Co.
Bosch had hiervoor al verkoopkantoren geopend, die ook over “installatiehallen” beschikten waar klanten hun gekochte onderdelen direct in hun voertuig konden laten monteren. Maar de verkoopkantoren in de grote steden waren niet voldoende om een servicenetwerk op te zetten. Daarom sloeg Bosch met de “Bosch Service” een andere weg in.
Het concept was vrij eenvoudig. Auto- en motorwerkplaatsen die aan bepaalde criteria konden voldoen met betrekking tot hun apparatuur, omvang en klantenbestand, mochten de naam "Bosch Service" gebruiken, kregen test- en reparatieapparatuur en kregen speciale voorwaarden voor de verkoop van Bosch-reserveonderdelen. Klanten konden dan in de buurt terecht voor advies of onderhoud van Bosch-producten — en daar werden dan eventuele defecte onderdelen vervangen.
Van 20 tot 2.750 Bosch Service-centra
De naam “Bosch Service” (Duits origineel: “Bosch-Dienst ”) en een speciaal ontworpen handelsmerk — de “Bosch Service”-lantaarn — werden pas vijf jaar later geregistreerd. Tegen die tijd waren er al 20 Bosch Service-centra in Duitsland, die “systematisch waren opgezet aan de belangrijkste verkeersknooppunten”, zoals een intern rapport in 1926 vermeldde. Het “Bosch”-logo en het Bosch “armatuur binnen een cirkel”-embleem maakten beide deel uit van het Bosch Service-handelsmerk. Het was voor iedereen duidelijk van welk bedrijf de producten afkomstig waren.
Er volgden meer servicestations in Duitsland en in het buitenland. Toen in 1930 de eerste volledige lijst van alle werkplaatsen wereldwijd werd opgesteld, was de organisatie gegroeid tot 2.750 Bosch Service-centra in 78 landen. Dit verspreidde de naam Bosch snel over de hele wereld, wat ook hielp bij het opzetten en uitbreiden van zijn verkoopcentra en kantoren in het buitenland.

Van Bosch Service naar Bosch Car Service
Na de Tweede Wereldoorlog nam het aantal Bosch Service centers voortdurend toe. Het massale autorijden had in Europa voet aan de grond gekregen, waardoor een dichter netwerk steeds belangrijker werd. In 1962 waren er wereldwijd ongeveer 3.800 Bosch Service centers. De 10.000ste Bosch Service werd in 1992 geopend bij “Peter Müller & Söhne”.
Sinds 1999 heten Bosch Service centra in alle landen wereldwijd "Bosch Car Service". Samen vormen ze een van 's werelds grootste onafhankelijke werkplaatsnetwerken met meer dan 16.500 centra in meer dan 150 landen.

Wist je dat ...?
Er jaarlijks 50 miljoen auto's worden onderhouden en gerepareerd via het Bosch Car Service-netwerk?
Dat… er wereldwijd ongeveer 90.000 mensen in het Bosch Car Service netwerk werken en dat zij dagelijks met een miljoen klanten te maken hebben, hetzij telefonisch, bij het inchecken van auto’s, of bij het teruggeven ervan?
Maar veel van deze “self-drivers” hebben geen idee hoe ze autoaccessoires in hun voertuigen moeten installeren of defecte onderdelen moeten vervangen. Dus wie kunnen ze om hulp vragen? Een gespecialiseerde werkplaats.
Auteur: Dietrich Kuhlgatz